דף הבית > מאמרים > מעריב > מארס תורכי. התפרסם במעריב ב28 ביוני 2016
29/06/2016
מארס תורכי. התפרסם במעריב  ב28 ביוני 2016

th[10]מארס תורכי
פרופ’ אריה אלדד

ייאמר גלויות כבר בתחילת הדברים : אינני יודע לשחק שש-בש. אבל במהלך שנות שירות רבות בצה”ל הספקתי להפנים את הלקח : אפשר להפסיד במשחק. אבל כדי לנחול תבוסה ממש יש לספוג מארס תורכי.
אינני יודע גם אם בנימין נתניהו משחק שש-בש. אבל במהלך שנות שירותי בכנסת ישראל הספקתי להפנים עוד לקח : אפשר להפסיד במהלכים פוליטיים. אבל כדי להתבזות ממש צריך להיות נתניהו.
יש מעט דברים מבזים יותר מהתנצלות בפני התורכים על הרג המחבלים ששלחו אלינו על סיפון המרמרה. אולי רק הצביעות של ליברמן גרועה יותר. האיש שאמר “התנצלות של מדינת ישראל על פעילות של חיילי צה”ל נגד ארגון טרור היא שגיאה חמורה.שגיאה שפוגעת במוטיבציה של חיילי צה”ל”. ועכשיו הוא שותף לכניעה להתנצלות ולפיצויים למשפחות המחבלים. ה”בקשיש” היה כלי לגיטימי מול תורכיה בימי מונטיפיורי, כשלא הייתה מדינה, כשלא היה לנו צבא. האיש שאצלו “מלה היא מלה” שותף מלא לכניעה ולהשפלה כשאין שום הכרח..
יש מעט מאד דברים מעוותים יותר מאשר הסכמה ל”הקלות ההומניטאריות” לעזה בשעה שראשי החמאס שהביאו את עזה למצבה הנוכחי מחזיקים בגופות חיילי צה”ל ויוצאים מנצחים בחשבון הסופי של פרשת המרמרה. אולי רק זאת : שהכניעה מובלת בידי מי שהטיף לנו – ולכל העולם המערבי – כי לעולם אין להיכנע לטרור. מחבר הספר “מקום תחת השמש” שאמר שלעולם אין להיכנע לסחטנות הטרור בעיסקות חטיפה , היה זה ששיחרר אלף רוצחים בעיסקת שליט כדי לצנן את המחאה החברתית, ועתה לא היתנה פיוס עם תורכיה בהחזרת גופות חיילינו. מתי תוגש תביעה ייצוגית בידי אלו שקנו את ספרו וצריכים להבין עתה שהוא רימה אותם?
ראש הממשלה המנוח, יצחק שמיר, נשאל פעם על נתניהו וספרו “מקום תחת השמש” והשיב ” קראתי את הספר ומצאתי בו קטעים רבים שמצאו חן בעיני. הייתי מציע גם לו לעיין בספרו מידי פעם”.
מעט מאד דברים מעוררים בחילה יותר מההצדקות שנתנו להסכם מלחכי הפנכה המיניסטריאליים צחי הנגבי ( נהרגו תורכים, לכן מפצים אותם. לו היו נהרגים ישראלים הם היו מפצים אותנו) ויובל שטייניץ (יש לנו “חובה מוסרית” להגן על חיילי צה”ל). האם אינם מבינים שבכך הם מצדיקים , למשל, תביעות פיצויים מצד שרידי משפחתו של סלאח שחאדה אשר 14 מהם נהרגו בעזה בשעת חיסולו? האם אינם מבינים שבאותה מידה אפשר להצדיק גם כניעה לסחיטה של אבו מאזן אם יאיים שוב להגיש תביעה לבית הדין הבינלאומי בהאג? “חובה מוסרית” כלפי חיילי צה”ל המסכנים את חייהם יום-יום, לילה-לילה במלחמה בטרור תחייב אותנו לשחד את הערבים רק כדי שלא יתבעו אותנו?
נתניהו מצדיק את ההשפלה והכניעה בכך שההסכם עם תורכיה יפתח בפנינו אפשרויות כלכליות אדירות. מה הוא אומר? שתמיד אפשר יהיה לקנות יהודים תאבי בצע בכסף? שתורכיה, שרוצה את הגז שלנו אחרי שהצליחה לערער את יחסיה עם רוסיה – תסכים לקנות מאיתנו , ואולי גם ליצא דרכה לאירופה, לא בגלל אינטרסים כלכליים או מדיניים אלא רק כי ישראל נכנעה?

כתבות נוספות