דף הבית > מאמרים > מעריב סופהשבוע > דרוש מהפך באקדמיה. התפרסם בכותרת “עומדים למבחן” מעריב המגזין 13 ביוני 2017
15/06/2017

דרוש מהפך באקדמיהdownload
פרופ’ אריה אלדד

ב 17 במאי ציינו ערוצי התקשורת השונים ארבעים שנה ל”מהפך”. ורבים תהו איך קרה שבגין, בהגיעו לשלטון, לא החיל ריבונות על ארץ ישראל המערבית כולה. אבל בגין הצטיין בעוד כמה תכונות : הוא לא נגע בעובדי המדינה מן השמאל שאיישו את כל עמדות המפתח. כך גם נותרו בלא שינוי מערכות המשפט, התקשורת והאקדמיה, כמעוזי שמאל מובהקים.
אבל , ארבעים שנה אחרי, ניתן כבר לזהות סימני תיקון. ההכרה כי יש להחליף את שיטת בחירת השופטים לבית המשפט העליון התבססה. התקשורת עוברת תהליך התמרה הדרגתית ואטית: יש “ישראל היום” ויש “מקור ראשון”. יש “ערוץ 20″ ו”גלי ישראל”. ויש כתבים ושדרנים “ימניים” ברשת ב’ ובגלי צה”ל, עדיין במיעוט ניכר אבל התהליך מבורך. רק באקדמיה לא חל שינוי.
כשהייתי יושב ראש “חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי” יצאתי במבצע פרסום רחב בקרב כל חברי הסגל האקדמי באוניברסיטאות ובמכללות כדי לצרף חברים חדשים . השכל הישר נותן כי התפלגות הדעות בקרב חברי הסגל האקדמי תשקף במידה ניכרת את התפלגות הדעות באוכלוסיה. בין חברי “חוג הפרופסורים” של הימין יש רוב מכריע למדענים וחוקרים במדעי הטבע. ורק מעטים מאד ממדעי החברה והרוח. אבל ההיענות הכללית להצטרפות לחוג, גם מהאקדמאים של המדעים המדויקים הייתה מעטה מאד. כשפניתי לחברים אחדים שהכרתי את עמדותיהם הפוליטיות, נעניתי בתמיהה גדולה. “אתה יודע שאין לי עוד קביעות” “אתה יודע מי שולט בוועדות המינויים באוניברסיטה” ו”אתה יודע שלא יפרסמו מאמרים שלי אם רפרנטים מישראל יכתבו עלי חוות דעת שליליות” היו מקצת מהתשובות שקיבלתי.
ובמדעי החברה והרוח – הדיקטטורה של השמאל באקדמיה הישראלית היא דרקונית ממש. כאשר שומעים כי הפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית (העברית!) אינה משמיעה את ההמנון הלאומי בטקסים, והאוניברסיטה מתירה הפגנה של תומכי מחבלים רוצחים בקריאות “לגרש את הציונים מכאן” ואוסרת להניף דגל ישראל מולם – אנחנו מבינים שהם אינם מתביישים בהיותם אנטי ציוניים. יש חוגים באוניברסיטאות שלנו שמרצים בעלי השקפת עולם “ציונית”, גם מהשמאל הישראלי, לא יכולים להתקבל אליהם. התירוצים הם תמיד “אקדמיים” כמובן. יש חוגים המקיימים פעילות פרו פלשתינאית בוטה, ומרצים בכירים בהם תומכים בBDS, ומפיצים עלילות דם נגד ישראל במסווה של “מחקרים אקדמיים”. פלורליזם היא סיסמא חלולה בחוגים הללו, “חופש אקדמי” הוא רק תירוץ כדי לבסס מאבק אנטי ציוני, אך השמאלנים הקיצוניים השולטים בחוגים הללו לא יאפשרו מחקר, דיון או כנסים בהשקפת עולם הפוכה.שלא להזכיר מרצים שאינם מאפשרים לחיילי מילואים מועד בחינה אחר, או יגרשו מהכיתה סטודנט לובש מדים. גם לכך הם הגיעו.
ובכן, אני מבקש לפרסם הודעה לשמאל השולט באקדמיה הישראלית: היזהרו. אתם מגזימים.
אני כבר שומע את השמאלנים קופצים כקוזאק נגזל : הסתה לאלימות! פשיזם!!!. לא לא. אני מכיר אתכם טוב מדי. שום אלימות , חלילה. אני מאיים עליכם במאבק ציבורי ואקדמי. תהיה בושה להיכנס להרצאות שלכם. חוק “חופש המידע” יחול גם על האוניברסיטאות ונדרוש שקיפות מלאה של המינויים והתקציבים. ואל תנסו להצטייר כקדושים מעונים כי כרגע אתם האינקוויזיטורים.
אינני מציע חלילה כי תוותרו על השקפת עולמכם, אם כי יש לי רושם שרבים מכם מאמצים עמדות אנטי ישראליות בוטות בעיקר כי זה “משתלם” לכם מאד בקהילה האקדמית הליברלית בארה”ב ובאירופה. אני רק מציע, כי תאפשרו הבעת דעה שונה. אל תתנכלו לאקדמאים בעלי השקפת עולם לאומית, תאפשרו גם כנסים ציוניים. תהיו פלורליסטים באמת. לא בהזמנת “עלה תאנה ימני” לפאנל עם שלושה שמאלנים שונאי ישראל, אלא בכך שתפסיקו לחסום אקדמית מי שמעז להביע דעות שונות משלכם. המשך הדיקטטורה הרעיונית שלכם תתנקם בכם קשות. הסטודנטים ברובם כבר מצביעים ברגליים. חוגים במדעי הרוח נסגרים בזה אחר זה מחוסר תלמידים כי נמאס לצעירים במדינת ישראל לבא ולשמוע מכם רק הרצאות המאמצות את ה”נאראטיב” הערבי. זכרו מה אמר הלל הזקן כשראה גולגולת אחת צפה על פני המים : “על דאטפת – אטיפוך” : על שהִטבעת – הוּטבעת.

כתבות נוספות