דף הבית > מעריב סופהשבוע > מתקפת המשובטים. מעריב סופהשבוע 12 אפריל 2024
12/04/2024
מתקפת המשובטים. מעריב סופהשבוע 12 אפריל 2024

מתקפת המשובטים
פרופ’ אריה אלדד
“לשון סגי נהור” הפך ביטוי להיפוך משמעות. חז”ל (ורוב חכמינו הם כבר ז”ל) דברו בלשון נקיה. במקום לומר “עיוור” אמרו “רב אור” ובארמית “סגי נהור”. מי שהיה ראש אמ”נ, רמטכ”ל ושר הביטחון, בוגי יעלון, הגיע בשבוע שעבר לכנס “המתודולוגיה של המודיעין” באוניברסיטת תל אביב , ופתח את דבריו בברכת “בוקר טוב לאחראים למחדל” ומיד הוסיף : “בלשון סגי נהור כמובן”. ובלשון זו ממש אומר כי הגאון יעלון לא דייק בדבריו. היושבים באותו כנס והוא ביניהם באמת אחראים למחדל. אשמים בפשע הקונצפציה. הוא מצידו האשים את התפיסות המשיחיות של הדרג המדיני שהשפיעו על המודיעין. ובכך אמר בעצם שכל מערך המודיעין שלנו בנוי מסמרטוטים שמנסים לרצות את נתניהו סמוטריץ, ובן גביר , ומוכנים להקריב את ביטחון ישראל כדי לרצות את הבוס. סימה שיין, בכירה לשעבר במוסד אמרה זאת במפורש. “גורמי מודיעין לא רוצים לומר מה שהקברניט לא רוצה לשמוע, הם רוצים שיקשיבו להם, לא רוצים להתנגש בתפיסת העולם שלו”. את הציטוטים הבאתי מהדיווח של טל כספין באתר “דבר”. תודה.

ישבו שם ראשי אמ”נ בדימוס, רחט”י מחקר, ראשי “מכוני מחקר” אקדמיים המגיעים תמיד לאותן מסקנות, אנשי שב”כ ומוסד. “לא אנשים טפשים,” אמר יעלון. הוא צדק. ולכן כואב עוורונם פי כמה.
הם , שהקדישו את רוב שנות חייהם לביטחון ישראל ניסו להבין איפה טעו ואיך למנוע את הטעות הבאה. ולא התבוננו סביבם לראות כי התשובה טמונה באולם הגדוש במאות אנשים שכולם חושבים אותו דבר. כל מי שחשב אחרת סולק במעלה הדרך. גם בינה מלאכותית לא תועיל נגד שחצנות ורהב אנושי של בני אדם הבטוחים שהם מחזיקים במונופול על החוכמה.
*
אבל גם אין להם גם מונופול על האחריות והאשמה.
נתניהו האמין ש”החמאס מורתע” ומימן אותו בכסף קטארי. ולו אך בגלל זה הוא חייב ללכת. נתניהו האמין כי זו הדרך לפצל בין רמאללה ועזה כדי למנוע הקמת מדינה פלשתינאית. בפועל – גידל מפלצת , והביא את ישראל למצב בו העולם תובע שוב הקמת מדינה כזאת. אבל נתניהו לא אנס את ראשי הצבא וזרועות הביטחון לקבל את עמדתו המעוותת. להיפך. הוא הסתמך עליהם, והם השתמשו בו כתירוץ, וברצונם התיצבו נגדו (איראן) או הכתיבו מדיניות שונה. בשנת כהונתו כראש ממשלה ביקש בנט לחסל את סינואר. במאי 2022 הרמטכ”ל כוכבי “מנע בגופו” את החיסול. הוא אמר לבנט : “אתה צריך לשכנע אותי שזה ( חיסול סינואר) שווה את המלחמה שתיפתח בעקבות החיסול הזה, כי אני זה שאצטרך להסביר אחר כך לחיילים וגם להורים השכולים”. באותה ישיבה נכח גם גנץ שתמך בכוכבי. הם באים מאותו הכפר. מאותה קונצפציה. עם נתניהו או בלעדיו – הם אחראים למחדל,
*
השבוע חשכו עיני כשקראתי כי הרמטכ”ל הרצי הלוי ביקש למנות את אל”מ (בדימוס) א’ לתחקור מערך המודיעין בפיקוד הדרום. א’, אם שכחתם, הודח ממש לאחרונה מצה”ל, לא כי היה קצין המודיעין של פד”מ ואשם במחדל, אלא כי קיים רומן עם קצינה בפיקוד בימי המלחמה. ואותו ביקש הלוי לתחקר את המחדל הנורא שהוא אשם בו.
רק לפני חודשים אחדים ניסה הלוי למנות את הרמטכ”ל לשעבר מופז ואת ראש אמ”נ לשעבר זאבי לחקור את מחדלי המטכ”ל. מופז, למי ששכח, הוא מאבות הקונצפציה. מי שביצע באדיקות ובהזדהות מלאה את פשע ההתנתקות , זו שהפכה את החמאס מארגון טרור קטן ורצחני לשליט הבלעדי בממלכת הטרור עזה. וזאבי היה מתייצב בוועדת החוץ והביטחון וכדי לרצות את אריאל שרון היה מסביר איך ההתנתקות תחזק את הביטחון. את איתי ברון, המזוהה פוליטית עם השמאל העמוק הביאו הלוי וחליוה להחליף את רח”ט מחקר שפרש בגלל מחלה קשה. והשבוע ניסה הלוי למנות את א’ למתחקר כשל המודיעין של פיקוד הדרום.
דומה כי הלוי וחברי פורום מטכ”ל החליטו , לפני שהם מתפטרים כאחראים ואשמים – לשבט להם מחליפים, לייצר לדור הבא מטכ”ל זהה לזה שכשל,. הרי כך ממש החליט הצבא לשעבד את כל כספי הסיוע האמריקאי, 35 מיליארד דולר, כדי לקנות מטוסים. כאילו לא גילו רק לפני חצי שנה כמה טנקים ותותחים וטילים חסרים לנו. עזות מצח, התנשאות, ותחושה שכל החוכמה בידיהם ואסור לבקר את שיקול דעתם. האם החליטו להוכיח לאזרחי ישראל כי צה”ל הוא צבא שיש לו מדינה?
*
אביב כוכבי היה רמטכ”ל דעתן. קצין נועז ויצירתי. רבים הלכו שבי אחרי ניסוחיו החדים : צבא קטלני. מוסרי. ניצחון. הכרעה. משתדרגים. אדפטיביים. טכנולוגיה.
רק לאחרונה נחשף החור השחור שבמרכז המאסה הדעתנית הזאת. מסמך בשם “הגנה רב ממדית” שכתב באוגוסט 2021 אלוף פד”מ דאז, הרצי הלוי, ונשא את חתימתו ואישורו של כוכבי. מי שקרא את המסמך בשעתו ודאי ביטל עצמו בהערצה מול רוחב היריעה האסטרטגית שנפרשה לעיניו. מי שקורא את המסמך אחרי 7 באוקטובר 23 מבין לאיזו תהום של בבל”ת שקעו ראשי צה”ל וקברניטיו בדור האחרון. כל המרבה לבבל”ת , יוצר מונחים חדשים, ממציא את הגלגל, מבטיח הרים וגבעות בלי כיסוי טקטי , ממציא אסטרטגיה תלושה ממציאות חיינו – כל המרבה הרי זה משובח. ומפקדי השדה נשאו אליהם עיניהם בהערצה : אילו דיבורים יפים. מונחים נפלאים. העובדה שלא הבינו כלום רק הוסיפה להערצה.
*
מסמך “ההגנה הרב ממדית” נחשף ונותח באתר “מידה” בידי עקיבא ביגמן. יבורך. חשיפה חשובה וכואבת. תפיסת ההגנה נשענה על המכשול התת קרקעי העמוק שנועד למנוע חדירת מנהרות, גדר עם טכנולוגיות מתקדמות שנועדה לעצור חדירה על פני השטח, ומכלולי חימושים ואמצעים מודיעיניים. זו תפיסה שחצנית המזלזלת באויב ומסתמכת כמעט בלעדית על טכנולוגיות, ומאפשרות צמצום כוחות המתאים לגבול שוויץ-צרפת. לא לעזה. בניגוד למסמכים צבאיים – “ההגנה הרב ממדית” אינו פותח בניתוח השטח, האויב וכוחותינו אלא כתוב כתסריט דמיוני. “תחקיר” שעורך עיתונאי צעיר אחרי הניצחון, ומנסה ללמוד איך בלמנו את החמאס וניצחנו. “הניצחון מתחיל בהגנה” מסבירים לו המפקדים המדומיינים שהוא מראיין. אין לכך כמובן תקדים בהיסטוריה הצבאית. איך בכל זאת “ניצחנו”? באמצעות כל הקלישאות שיצר כוכבי: “עליונות” “קטלניות” ” תחרות למידה” ו…”יוזמה והתקפיות”. דומה שמחברי המסמך השתמשו באותם חומרים שבהם השתמשו גם במסיבה ב”נובה”. ענני רחפנים של החמאס שתוקפים את היישובים והמוצבים שלנו – מתחילים לפתע להשמיד זה את זה. כך גם חדרנו לרשתות הקשר של החמאס ושידרנו בה פקודות מוטעות ומטעות. עכברים רובוטיים הציפו את מנהרות החמאס וחיסלו במעמקיהן את המחבלים. בכל הממדים: באוויר, על פני הקרקע ומתחתיה. והכל מבוסס מודיעין-עילית. אנחנו יודעים הכול. ויש לנו “מכונה” שמנתחת מיליוני נתונים. האויב שקוף. וגם אם יצליחו לחדור פה ושם – אגרוף הברזל של האוגדה ימחץ אותם מיד. אז מי צריך כמה רובים בכיתות כוננות ביישובים? זה התאים לעידן הישן, לפני הטכנולוגיה.
*
והחטא הקדמון הוא חטאם של הפוליטיקאים והגנרלים ששכחו את האמת הפשוטה : ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה.Terracotta_Army-China2

כתבות נוספות