דף הבית > מעריב סופהשבוע > אנלוגיה משוקצת. מעריב סופהשבוע 28 אוגוסט 2020
28/08/2020
אנלוגיה משוקצת. מעריב סופהשבוע  28 אוגוסט 2020

אנלוגיה משוקצת
פרופ’ אריה אלדד

בנובמבר 1940 הגיעו לחופי הארץ 3 אניות מעפילים. הבריטים עצרו את הספינות ובנמל חיפה העמיסו את המעפילים על הספינה “פאטריה” כדי לגרש אותם למאוריציוס. על פי הוראת מנהיגי היישוב ניסתה “ההגנה” לחבל בספינה כדי למנוע את הגירוש. אבל הפצצה קרעה חור גדול בדופן והספינה טבעה בתוך דקות אחדות. כ- 250 מעפילים טבעו. הנהגת היישוב תיארה את קרבנות פאטריה כ”גיבורים” וכ”חיילים שנפלו במאבק לעליה חופשית”, אך ביישוב נשמעה גם ביקורת קשה על מי שהחליטו לחבל באניה.
* * *

בשנים 1945-1949 התנהלו בעיר נירנברג בגרמניה משפטיהם של כמאתיים פושעי מלחמה גרמנים. סעיפי האשמה כללו פשעים נגד האנושות, רצח עם, גירוש ושעבוד. רבים מהנאשמים טענו שכל פעולותיהם נעשו ברשות ובסמכות. “רק מילאנו פקודות” אמרו הנאצים . הטיעון “רק מילאתי פקודות” היה גם קוו ההגנה המרכזי של אדולף אייכמן במהלך משפטו בירושלים, בשנת 1961.

* * *

בקיץ 1954 הופעלה במצריים רשת ריגול וחבלה שהורכבה מיהודים מצריים וממפקדיהם הישראלים – אנשי יחידה 131 של אמ”נ. הם הניחו מספר פצצות תבערה בספרייה האמריקאית בקהיר , וביצעו עוד פעולות דומות. הכוונה היתה לפגוע ביחסי מצריים עם מדינות המערב. לא היו נפגעים בנפש בפעולות אלו. חברי הרשת נתפסו. קצין מודיעין ישראלי – מקס בינט, התאבד בתאו אחרי חודשי עינויים. במשפט הודו חלק מהנאשמים במעשיהם. שמואל עזר אמר בגאווה: “אנחנו יהודים וציונים ופעלנו בשליחותה של מדינת ישראל”. הוא נידון למוות וניתלה יחד עם ד”ר משה מרזוק . אחרים ישבו שנים ארוכות בכלא המצרי. הפרשה כונתה בישראל “העסק הביש” וגרמה לזעזועים פוליטיים קשים בישראל סביב השאלה “מי נתן את ההוראה?”.

* * *

ב29 באוקטובר 1956 בימי מבצע סיני,הוטל עוצר על היישובים הערביים במדינת ישראל. עשרות ערבים, ובהם נשים ונערים, איחרו לחזור מעבודתם בשדות לבתיהם בכפר קאסם. כוח של משמר הגבול עצר אותם, ועל פי הוראת המג”ד “לירות על מנת להרוג בכל מי שיפר את העוצר” – ירו והרגו 47 מהם. 11 קצינים וחוגרים הועמדו לדין בפני בית הדין הצבאי בראשות השופט בנימין הלוי. הנאשמים טענו שביצעו פקודות. בפסק דינו קבע הלוי מהי “פקודה בלתי חוקית בעליל”: כזו שמן הדין שיתנוסס מעליה דגל שחור. שמונה מהנאשמים , ובהם המג”ד מלינקי, הורשעו ונידונו לשנות מאסר ארוכות.

* * *

מה הקשר בין כל הפרשות הללו?
אין שום קשר. זולת זה שנוצר במוחו הפוסט-ציוני של ההיסטוריון יגאל עילם שכתב ב-1990 ספר בשם “ממלאי הפקודות”. הוא גזר גזירה שווה , חולנית ומעוותת ממש, בין מנהיגי גרמניה הנאצית ובין מי שהניחו פצצת תבערה לא מזיקה בספריה אמריקאית בקהיר. בין מי שניסו למנוע גירוש אלפי מעפילים מארץ ישראל, וטעו בכמות חומר הנפץ – ובין מי שירו בערבים חפים מפשע שרק הפרו בשגגה את פקודות העוצר. עילם טוען שיש מכנה משותף כזה, בדמות “הוראה” עמומה, שיש ויכוח אם בכלל ובאיזה נוסח ניתנה. עילם אומר ש”פקודות נוראות” כאלה לעיתים אינן ניתנות כפקודת רצח מפורשת אלא מתוך הסכמה משותפת בין המפקדים ופיקודיהם. האחרונים מבינים מהי “רוח המפקד” – ומוציאים אותה לפועל.
פרופ’ שלמה אהרונסון ע”ה, מגדולי חוקרי השואה , כתב ביקורת על ספרו של יגאל עילם .(“עיונים”, 1991) את הניסיון להשוות את הפקודה להשמדת העם היהודי באירופה – לפרשיות מימי המדינה שבדרך ושנות המדינה הראשונות הגדיר אהרונסון: “אנלוגיה משוקצת”. כך הוא התייחס לרצונו של עילם להשוות בין מעשי הנאצים ובין החלטות של ראשי “ההגנה”, שבעיניו של עילם נהגו ביהודים ובערבים ממש כפי שנהגו הנאצים ביהודים. אהרונסון טחן לאבק את “המחקר” הזה, והגדיר את עילם “חובב העוסק בהיסטוריה”, שהתעלם מעדויות ומסמכים חשובים, ולא ידע אפילו לקרוא מסמכים עקרוניים בגרמנית ונשען על תרגומים ופרשנויות של אחרים. אהרונסון קבע כי סטודנטים צריכים ללמוד את הספר של עילם – רק כדי לדעת איך לא לכתוב מחקר.
ולמרות כל אלו – נמצא לספרו המעוות והעלוב של עילם קורא נלהב ממש בימים אלו. ולא סתם קורא אלא מי שטרח לקדם את הספר ולהמליץ כי כל מפקדי משטרת ירושלים ושוטריה יקראו אותו. רא”ל (בדימ’) משה בוגי יעלון, קצין גיבור ועתיר זכויות, עשה כך השבוע, כשהשווה בין “מילוי הפקודות” שמתאר עילם בספרו למה שעשתה משטרת ירושלים בפינוי ההפגנות בבלפור.
איך לא רעדה ידו של מי שהיה רמטכ”ל לפני שכתב והפיץ את עלילת הדם המזוויעה הזו? איך אפשר להשוות את הציות לפקודות השמדת העם היהודי לביצוע פקודה לפזר מפגינים החוסמים כביש בירושלים ואינם נענים להוראה להתפזר? איך אפשר להשוות את טבח כפר קאסם לכמה דחיפות או מהלומות שהעניקו השוטרים למפגינים? מה עיוור את עיניו של בוגי שלא לראות את ההבדל? מה גרם לו לחטוא באותה “אנלוגיה משוקצת” של ההיסטוריון הפוסט ציוני שהשווה את “מבצע סוזנה” בקהיר ל”פתרון הסופי”?
טענתו של יעלון ( גם בראיון לבן כספית ולי בתחילת השבוע) היא שלא התכוון בדבריו על “מילוי פקודות” להשוות את משטרת ישראל ל”משטרים אפלים”, אלא לאירועים האחרים שבהם דן עילם. למשל לטבח כפר קאסם, ל”עסק הביש” ולטיבוע ה”פאטריה”. בתחילת השבוע גם צייץ יעלון “טוב תעשה משטרת ישראל אם תפסיק מייד לשמש כזרוע פוליטית של השר אוחנה ושולחו הנאשם נתניהו. מעצרי שווא סיטונאיים והפעלת אלימות שלוחת רסן בניגוד לחוק הם בגדר פקודות שדגל שחור מתנוסס מעליהן.”
כל מי שלמד היסטוריה,ואזרחות יודע מהי “פקודה בלתי חוקית בעליל”. כשרמטכ”ל לשעבר כותב “דגל שחור” הוא מתכוון כמובן להשוות לטבח כפר קאסם.
פיזור ההפגנה בבלפור דומה לטבח כפר קאסם? הכי נתבלעה דעתו של יעלון? ואיך “תקלות מבצעיות” של פעולות המחתרת במצריים “וההגנה” בפאטריה , בלא כוונה לפגוע בנפש חיה – שבעיני פוסט-ציוני כיגאל עילם דומות למעשי השמדת העם שעשו בנו הגרמנים – מצליחות להיות כאלו גם בעיני ציוני כיעלון, עד כדי כך שהוא ממליץ על הספר המתועב ההוא?
יעלון אדם שקול ורציונאלי. איך אינו מסוגל להביט במראה ולהבין כי רק שנאתו היוקדת לנתניהו גורמת לו להשוות בין טבח בחפים מפשע לפיזור הפגנה, גם אם אגב כך ספגו כמה מפגינים דחיפות ומהלומות?
השנאה גרמה ליעלון גם לקרוא לשוטרים ולמפקדיהם לסרב פקודה. כן, כן. בוגי יעלון שלנו. שהיה הרמטכ”ל שהכין את התכניות המפורטות לביצוע גירוש האלפים בהתנתקות. האיש שבפקודתו בוצעה שטיפת המוח של רבבות החיילים והשוטרים ב”הכנה המנטאלית” לביצוע הגירוש, כדי שחלילה לא יסרבו פקודה, וגם העיד על עצמו כי אם היה נשאר בתפקיד הרמטכ”ל בימי ההתנתקות – היה מבצע אותה. האם שומעות אזניו היום מה הוא דורש מהשוטרים? שיסרבו לפנות מפגינים?
הפקודה לפזר את ההפגנה היתה חוקית בעליל. המפגינים חסמו את ככר פריז ולא נענו להוראות השוטרים לקראת חצות הלילה לפנות את הצומת. אפשר להתווכח אם הפינוי היה אלים או “בכפפות משי” בהשוואה להפגנות אחרות, שהכרתי על בשרי. אבל הדרך להשוואתו לטבח או רצח עם – עוברת כנראה במוח שהשנאה עיוותה אותו לחלוטין.

download

כתבות נוספות