דף הבית > ירדן היא פלשתין - בתקשורת > מאמרים > תקשורת > שתיקה בהודאה . הארץ נכתב 15 אפריל 2013
04/09/2013

עומד יהודי מול מגדלי עזריאלי ומתפעל. ניגש אליו אחד ומציע לו לקנות: ממש בזול, עשרה מיליון.
המתפעל מבקש עט, ורושם המחאה.  נפרדים בלחיצת יד. חבר שעמד מן הצד ניגש לברר מה זה היה. הרי ברור שהבניינים לא שלו ולך אין עשרה מיליון. אז בשביל מה
כל  זה?

והעט , זה שום דבר? שואל הקונה המאושר.

נזכרתי בעסקה  ההזויה הזו כששמעתי כי בסוף חודש מרץ נחתם הסכם בין אבו מאזן והמלך עבדאללה מירדן על “המקומות הקדושים” בירושלים:.

ההסכם נשען על ” רציפות האפוטרופסות של בית המלוכה ההאשמי על הר הבית מימי שריף חוסיין בשנת 1924.” אפוטרופסות שהוריש לצאצאיו . ההסכם נשען גם על “היות אש”פ הנציג הלגיטימי של העם הפלשתיני , וזכות ההגדרה העצמית שלו מתבטאת במימוש המדינה הפלשתינית  ששטחה כולל את הר הבית” וגם אחרי שהמלך חוסיין  הצהיר ב1988 על
“ניתוק הקשר בין ירדן ובין הגדה המערבית למעט המקומות הקדושים בירושלים” הכריזה ממשלת ירדן ב28 ביולי 1994 על “תפקידה  המיוחד ביחס למקומות הקדושים  בירושלים”. לאור כל אלו  המלך עבדאללה מתחייב לשמור לכבד לאפשר להבטיח לנהל לייצג לפקח לזון לפרנס ולהוקיר. ואבו מאזן בשם “המדינה” הפלשתינאית מכיר בזכויותיו אלו של עבדאללה ומכריז על זכותו שלו לריבונות על כל “מדינת פלשתין” כולל ירושלים.

מרגש. אבל יש לי מספר הערות בשולי העסקה:

א.”השריף חוסיין אבן עלי” הכריז על עצמו בשנת 1924 מלך חיג’אז, כל הערבים, וח’ליף. ומיד גורש  בחרפה ע”י בית סעוד. ברח תחילה לקפריסין, ומצא מקלט אצל בנו עבדאללה אותו השליט הקולוניאליזם הבריטי על עבר הירדן, הוא מת , חסר תואר , ב-1931. לא היה לו כל מעמד בירושלים בימי המנדט הבריטי , ולכן לא יכול היה “להוריש” מעמד זה לאיש.

ב.הממלכה ההאשמית בירדן היא שריד אחרון של הקולוניאליזם הבריטי במזרח התיכון.תוצאה של בגידת בריטניה  בהצהרת בלפור , והפרת החלטת חבר הלאומים על מנדט לבריטניה על א”י להקמת בית לאומי לעם היהודי. ב- 1922 קרעו הבריטים שלושה רבעים משטח זה   ומסרו אותם לעבדאללה.

ג.עבדאללה שלט בשטחי יהודה שומרון ומזרח ירושלים בכוח כיבוש צבאי  מ-1948, ו “סיפח” את השטח (רק בריטניה פקיסטן ועיראק הכירו בכך) . חוסיין נכדו איבד את “הגדה המערבית” לאחר שהובס במלחמת ששת הימים.

ד.כ75% מאזרחי ירדן הם “פלשתינאים”. ירדן משתרעת על 75% משטחי “פלשתיין” המנדטורית ולפיכך, כפי שאמר המלך חוסיין : “ירדן היא פלשתין ופלשתין היא ירדן וכל מי שטוען אחרת הוא בוגד”.

ה .אין “מדינה פלשתינאית” ולעולם לא תקום כזו ממערב לירדן.

ו.תוקף “נשיאותו” של אבו מאזן ברשות הפלשתינית פקע לפני שלוש שנים.הוא לא מקיים בחירות כיוון שהוא יודע כי החמאס ינצח .

ולפיכך מי שאיננו בעל  הבית “מכיר בזכותו” של  מלך זר על ירושלים והר הבית, ממש כמו בעסקת עזריאלי.

אבל איפה העט? מה הרויחו בכל זאת?

 את שתיקת מדינת ישראל. את  הסכמתה-תוך-שתיקה להכרזת הזכויות  המופרכות הללו של המעניק והמקבל . ואחרי שחגגנו
65 לעצמאותנו ראוי לשאול מה משמעותה , אם המדינה אינה מסוגלת  לעמוד על ריבונותה בירושלים ובמקום הקדוש ביותר
לעם היהודי.

כתבות נוספות