דף הבית > מאמרים > תקשורת > שנאת היהודים כמחלה גלובאלית – תשובה למאמר המערכת של הארץ. ( התפרסם 26 מאי 2014)
27/05/2014
שנאת יהודים כמחלה גלובאלית.
אריה אלדד

מאמר המערכת של "הארץ"  מ-19 במאי נשא את הכותרת "אנטישמיות מגוייסת". הטיעון המרכזי של המאמר היה שנתניהו משתמש  "כאחרון הדמגוגים" בנתוני סקר כלל עולמי של הליגה למניעת השמצה שחקר את מצב האנטישמיות בעולם והגיע למסקנה כי הרשות הפלשתינאית עומדת בראש  כאשר 93% מהבוגרים בה מחזיקים בדעות אנטישמיות.בעל המאמר טען כי "את הממצאים ניתן וצריך להסביר קודם כל על בסיס הכיבוש הישראלי המתמשך זה 47 שנים".  ולפיכך הכיבוש ולא ההסתה  לשנאת יהודים הוא הגורם לדעות האנטישמיות בקרב הפלשתינאים.
הכשל הלוגי  של המאמר נעוץ בהתעלמותו משנאת ישראל כגורם הרסני ופעיל לאורך 3500 השנים האחרונות בהיסטוריה האנושית, בחלקי עולם שונים, באוכלוסיות שלא ראו יהודי מימיהם, כמו בארצות בהן היוו היהודים מיעוט גדול, בארצות שנשלטו על ידי יהודים ובמדינות ששלטו ביהודים. במדינות בהן זכו היהודים לשוויון זכויות והגיעו לצמרת  העסקים החברה והמדינה ובמדינות בהן נרדפו היהודים ונדחקו למעמד נחות, מושפל, והיוו יעד להתעללויות, עלילות דם, העלאה על המוקד ורצח עם.
כותב מאמר המערכת של הארץ משול למי שיודע ש"המגפה השחורה" משתוללת בעולם : מיליוני בני אדם מתים . תחילה הם סובלים מחום וצמרמורת, אח"כ מופיעים קשרי לימפה נפוחים, הקאות דמיות וכתמים אדומים ההופכים שחורים על פני הגוף, (מה שהעניק למחלה את שמה "המוות השחור") והמוות יגיע ברוב המקרים בתוך ימים אחדים. התופעה גלובלית. עשרות מיליונים מתים בסין, בהודו באירופה ובצפון אפריקה. אבל הכותב בטוח שמי שחלה בארץ ישראל, ויש לו אותם תסמינים בדיוק - לא נדבק בחיידק הדבר אלא סובל ממחלה אחרת לגמרי. שנאת היהודים של הפלשתינאים נגרמת בגלל הכיבוש.
גם בימי "המגפה השחורה" היו רבים באירופה שהאשימו בה את היהודים "מרעילי הבארות". אבל איננו מכירים יהודים מאותה תקופה שנטלו את האשמה המופרכת הזו על עצמם.  המאמר בהארץ מאפיין את אלו מקרב היהודים המאשימים את עצמם בשנאת ישראל. היו לא מעטים כאלו באירופה בשלהי המאה ה-19.שלא יכלו למצוא הסבר טוב לשנאת יהודים ולכן תלו את האשמה ביהודים עצמם. ואז נקבע המושג "שנאה עצמית". ולפני שנים מספר היה זה הסופר א.ב. יהושע שחולל סערה כשהסביר ש"הטרפנו את דעתם " את הפלשתינאים כמו ש"הטרפנו" את הגרמנים.
אלפי מחקרים וספרים נכתבו בניסיון להסביר את האנטישמיות. מה גרם לחרטומי  פרעה להציע רצח עם בדמות "כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו" , להמן לנסח את המניפסט האנטישמי " ישנו עם-אחד מפוזר ומפורד בין העמים, בכול מדינות מלכותך; ודתיהם שונות מכל-עם, ואת-דתי המלך אינם עושים, ולמלך אין-שווה, להניחם." לאימפריה היוונית הפלורליסטית להפעיל  את גזרות השמד, וכן לספרדים לאנגלים לרוסים לפולנים לאוקראינים ולגרמנים . ולא נמצא הסבר "מדעי" אחד, גלובאלי, היכול להסביר אותה תופעה בדיוק בתרבויות וחברות שונות לחלוטין. איך מסביר "הארץ" שנאת יהודים לפני היות "הכיבוש",  בארצות איסלם שאינן נתונות תחת הכיבוש? בסולידריות עם הפלשתינאים? סונים רוצחים רבבות שיעים ולהפך בכל רחבי העולם הערבי, ואין שום סולידריות שמונעת מהם לרצוח זה את זה ובכל זאת 92% מהערבים בעיראק מחזיקים בעמדות מובהקות של שנאת ישראל. ו87% בלוב ובתוניסיה ובאלג'יריה ובתימן. ומה גרם לשנאת יהודים בימי פרעות תרפ"ט בחברון? לפני היות הכיבוש ולפני היות מדינת ישראל, ואפילו " הציונות" לא יכלה הסביר את הטבח בקרב יהודי "היישוב הישן". רק השנאה העתיקה המונעת על ידי הסתה בלתי פוסקת. ולפיכך - נתניהו אולי דמגוג, אבל "הארץ" אינו מתייחס לקוראיו כאל אנשים חושבים.

כתבות נוספות