דף הבית > מאמרים > תקשורת > מרי אזרחי שמאלני במינהל האזרחי – מאמר ב”הארץ” 16 יוני 2014
16/06/2014
מרי אזרחי
אריה אלדד
ערב ביצוע הגרוש מגוש קטיף וצפון השומרון קראתי בפומבי למרי אזרחי. קראתי לפקידי הממשלה שהיו אמורים לבצע את  כל הפעולות הקשורות בעקירה ובהרס לסרב לבצע אותן. הסברתי שכל אדם שיעשה כן צפוי כמובן לפיטורין ואולי אף להעמדה לדין. הודעתי שאני מוכן להסיר את חסינותי ( הייתי אז ח"כ) ולעמוד לדין באשמת המרדה אם היועץ המשפטי לממשלה יהיה סבור שזה המצב. דומני שהיועמ"ש לא עשה כך בעיקר משום ש"אף אחד לא קם". לא היה מרי אזרחי. ההתנתקות בוצעה  להפליא.
השבוע נזכרתי בכך כשקראתי  את הידיעה שהביא חיים לוינסון ( הארץ 8 ביוני) "אנשי המנהל האזרחי : לא נשתתף בגיבוש סנקציות נגד הפלסטינים". לאחר הקמת ממשלת פת"ח - חמאס החליטה הממשלה להפעיל סנקציות נגד הרש"פ וביקשה הצעות מצה"ל ומהמנהל האזרחי. כשהגיעה הבקשה לדיון במנהל האזרחי קם אחד מקציני המטה והודיע ש"אם המנהל האזרחי יטיל סנקציות נגד  האזרחים הפלסטינים אין לקציני המטה של המנהל האזרחי זכות קיום כי תפקידם הוא לשרת את האוכלוסייה. דבריו זכו לתמיכה ניכרת בקרב עמיתיו, שסירבו גם הם לשתף פעולה עם המהלך".
אני סבור  שמרי אזרחי הוא צעד מוסרי  המותר במצבי קיצון בחברה דמוקרטית. כך סברו הנרי דייויד תורו, ג'ון רולס, מרטין לותר קינג. הם הדגישו גם כי הנכונות לשלם מחיר אישי על צעד כזה מובנית באופי המחאה. ( ויש הגורסים  גם כי היא תנאי להצלחתה). לא שמעתי על צעד מוסרי כזה מאיש מאנשי המנהל האזרחי שסירבו לבצע את הוראת הממשלה הנבחרת. לא שמעתי גם כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל העמדתם לדין, למרות - ובניגוד למקרה שלי בעת ההתנתקות -  פעולתם היתה בבחינת מרי מאורגן שהתבצע הלכה למעשה ולא נותר בבחינת קריאה בחלל הריק.
מי שאינו מכיר את נתניהו יכול היה אולי לצפות  שראש הממשלה יזמן אליו בו ביום את ראש המנהל האזרחי ויפטר אותו יחד עם מטהו. כך ראוי היה שיהיה במדינה מתוקנת בה  הדרג הפקידותי כפוף לדרג המדיני ומבצע את הוראותיו.   נתניהו לא היה זקוק באמת למנהל האזרחי כדי להגות סנקציות אפקטיביות: סגירת נמלי הים והאויר של ישראל לייבוא או ייצוא כלשהו מתחומי הרשות,  ביצוע צווי הריסה לאלפי בתים לא חוקיים שנבנו בידי הערבים בשטחי C ובראש הרשימה מבנים שנבנו במימון הרש"פ. עיקול חשבונות הבנק של הרש"פ כדי לכסות חוב של 1.4 מיליארד ש"ח לחברת החשמל - וזאת כמובן לפני שדיברנו על התגובה המדינית ההולמת המתבקשת - הודעה כי הסכמי אוסלו מבוטלים לאחר הפניה לאו"מ והכנסת החמאס לממשלה, פרוק הרשות והחלת החוק והמשפט על יהודה ושומרון. אך קוראי הארץ יכולים להרגע מיד. מי שאינו מסוגל לפטר פקיד המסרב פקודה לא יעשה דבר מכל אלה. ונתניהו גם יודע שלו היה מנחה  את המנהל האזרחי לבצע אפילו מקצת מהדברים הללו היה נתקל במה שברוסיה הסובייטית קראו "סאבוטאג'".פקידי המנהל האזרחי - בייחוד המשפטנים שביניהם, יודעים בשנים האחרונות להוביל מדיניות משלהם, כשממשלת ישראל מתקשה להתמודד איתם.
בשולי הדברים ראוי להעיר כי תחושות הבטן של רבים ממתיישבי יו"ש בעשורים האחרונים, כי המנהל האזרחי כבר מזמן "בעד הערבים" - זכתה כעת להוכחה. בימי המנדט הבריטי היו הפורעים הערבים צועקים "אלדאולה מענא" - "הממשלה איתנו". דומה שהם יכולים  לשוב ולחוש כך.

כתבות נוספות