דף הבית > שדולת ארץ ישראל > מלחמת הרשויות. מעריב סופהשבוע 10 אוגוסט 2018
10/08/2018

מלחמת הרשויות
פרופ’ אריה אלדד

ב28 ביוני 1914 , על הגשר בסרייבו, ירה גברילו פרינציפ, לאומן סרבי מבוסניה, ביורש העצר של הקיסרות האוסטרו-הונגרית פרנץ פרדיננד והרג אותו. צבאות הקיסרות פלשו לסרביה. כך החלה מלחמת העולם הראשונה. הקיסרות הגרמנית, העותומאנית ובולגריה הצטרפו לקיסרות האוסטרו הונגריה (“מעצמות המרכז”) ומולן התייצבו האימפריה הבריטית ומושבותיה, צרפת ומושבותיה, האימפריה הרוסית, איטליה ומאוחר יותר – גם ארה”ב. (“מדינות ההסכמה”). רוב מדינות אירופה השתתפו במלחמה.יותר מארבע שנים נמשכה המלחמה. יותר מ-16 מיליון בני אדם נהרגו.
מי פתח במלחמה שהייתה (עד אז) הגדולה והאיומה במלחמות שנכתבו על דפי ההיסטוריה? הסטודנט פרינציפ? מגוחך. היריה על הגשר היתה רק העילה למלחמה שנגרמה עקב סכסוכים רבי שנים בין המדינות האימפריאליות של אירופה.
ב5 ביוני 1967 פרצה מלחמת ששת הימים. באותו בקר , ב0745 תקף חיל האויר את שדות התעופה במצרים, ולאחר מכן בסוריה, ירדן ועיראק במה שכונה “מבצע מוקד”. זו היתה “היריה הראשונה” במלחמה. אך ישראל, ורוב העולם המערבי, הכירו בכך שהכנסת הצבא המצרי לסיני החל מה-15 במאי 67, וסגירת מיצרי טיראן בידי מצריים היו הצעד המלחמתי המובהק הראשון.ה”קאזוס בלי” (ה”עילה למלחמה”). הערבים טוענים כמובן כי הסיבה למלחמה היתה התוקפנות הישראלית שהתבטאה בהכרזת המדינה ב1948. והמהדרין ביניהם מצביעים על התנועה הציונית וגלי העליה ארצה מסוף המאה ה-19 כסיבת הסכסוך והמלחמות.
השבוע אמרה שרת המשפטים איילת שקד כי אם בג”צ יפסול את “חוק יסוד: הלאום” – זו תהיה רעידת אדמה, מלחמת רשויות. השמאל הפוליטי – מציפי לבני ושמאלה עד ירכתי “הרשימה המשותפת”, והאגפים השמאליים של הממסד המשפטי והאקדמי – ראו בהתבטאות זו הכרזת מלחמה על המערכת המשפטית. גם אם נקבל לרגע, רק לצורך הדיון, את גרסתם, שלא מדובר בתיאור מצב אלא באיום – תמיד נכון לשאול אם ההכרזה הזאת היא “מבצע מוקד”, היא הירייה על הגשר בסרייבו – או אירוע אחד ברצף של חיכוך והתנגשות הנמשכים מהיום בו הכריז נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק על “המהפכה החוקתית” שלו, מרחיב את גבולות הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על הממשלה והכנסת, וקובע כי בית המשפט יכול לפסול חוקים שמחוקקת הכנסת, בהישענו על חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. ברק העניק לחוקי היסוד של המדינה מעמד-על מיוחד, מעין חוקה, ובעזרתם יכול בית המשפט להתגבר על רצונה של הכנסת הנבחרת , מייצגת הריבון שהוא העם, אם זו מחוקקת חוקים העומדים, על פי פרשנות בית המשפט בסתירה לחוקי היסוד.
עד היום לא ניסה בית המשפט לפסול חוק יסוד , כשהוא נשען על פרשנות זו. האופוזיציה , הערבים, הדרוזים, והבדואים חשו אל בית המשפט והגישו עתירות (שש במספר , נכון למועד כתיבת שורות אלו) לפסילת חוק יסוד : הלאום. השיטות המשפטיות בעולם שונות ומגוונות. אך אינני מכיר מדינה בה רשאי בית המשפט לפסול סעיפים בחוקה (או חוקי יסוד). גם פסילת חוקים רגילים נתונה ברוב המדינות בידי בית משפט מיוחד לחוקה. הקמת בית משפט כזה היה תנאי של מפלגות אחדות כשנידונו בעבר מספר מסלולים בהם ניתן יהיה להגיע לניסוח “חוקה בהסכמה”. אבל המערכת המשפטית שלנו , והרוב המכריע של האקדמיה המשפטית שלנו, התנגדו בחריפות להקמת בית משפט לחוקה בישראל, כי ראו בכך פגיעה במעמדו של בית המשפט העליון, ובעוצמה ההולכת וגוברת שרכש באמצעות המהפכה החוקתית של אהרן ברק. המהפכה החוקתית החלישה מאד את הכנסת, כרשות מחוקקת, בכך שהעניקה לגוף אחר, לרשות השופטת, את “זכות הוטו” לפסול חוקים. השופטים כאילו אמרו : אתם נבחרי העם, אבל לא חשוב מה תאמרו ומה תחוקקו, בסוף – אנחנו נחליט מה יהיה כתוב בספרי החוקים של מדינת ישראל. מצב כזה, של עליונות ברורה ומובהקת של הרשות השופטת על כל רשות אחרת, בלי איזונים ובלמים, אינו מוכר ממדינות אחרות.
את המצב הזה אפשר וצריך לתקן. ויפה שעה אחת קודם, באמצעות חקיקת חוק יסוד : החקיקה, או צירוף פסקת התגברות לחוק יסוד אחר, פסקה האומרת כי אם בית המשפט העליון פוסל חוק שחוקקה הכנסת – הוא חוזר אל הרשות המחוקקת לדיון חוזר, ואם ישוב ויתקבל ברוב מיוחס – הוא שריר וקיים, ופסילתו בטלה כעפרא דארעא. אפילו אהרן ברק היה מוכן לתנאי כזה ובלבד שיהיה כתוב כי בהצבעה החוזרת בכנסת יהיה צורך ברוב של 70 חברי כנסת. אין די לשיטתו ברוב רגיל ואפילו לא ברוב מוחלט (61) של חברי הכנסת. לתפיסתו הדמוקרטית שוויו של שופט אחד בבית המשפט העליון ( למשל אם נחלקה ההצבעה בבית המשפט וקולו של שופט אחד הכריע את פסילת החוק) גדול יותר מכוחם של 61 חברי כנסת, נבחרי הציבור. אבל ממשלות ישראל לדורותיהן, מאז בוא המהפכה החוקתית לעולם, היססו להתעמת עם בית המשפט העליון, שנתפס בעיניהם כשקול דעת, מתון, ונמנע מהתנגשות ישירה עם הכנסת.
אבל המצב השתנה בעשור האחרון. שלטון הימין, ערכיו ומדיניותו היו לצנינים בעיני רבים משופטי העליון. איילת שקד וגם אחדים מקודמיה ניסו לשנות את ההרכב המונוליתי של בית המשפט, ובמידה מסוימת עלה הדבר בידם . אולי כתגובה לכך – הלך קצב פסילת החוקים בידי בית המשפט וגבר. כאילו אמרו לעצמם שופטי העליון מן האגף השמאלי כי בעוד שנים אחדות כבר לא יוכלו לעשות ככל הטוב בעיניהם ורע בעיני רוב העם ונציגיו.
ואז הגיע חוק הלאום והביא את התהליך האיטי וההדרגתי לנקודת משבר. משפטנים שמאלנים בכירים מן האקדמיה המשפטית, שופטי בית המשפט העליון בדימוס, ומנהיגי האופוזיציה מפעילים לחץ ציבורי על בית המשפט לפסול את החוק. בזירה הזאת התייצבה שקד ואמרה כי אינה מאמינה שבית המשפט יפסול חוק יסוד, כי הרי בכך ישמיטו את הקרקע לכל המהפכה החוקתית הקובעת כי חוק יסוד חזק מחוק רגיל, אבל גם בחוקים הלא כתובים של המהפכה החוקתית לא נכתב כי אפשר לפסול חוק יסוד. אם כך יעשו – זו באמת תהיה רעידת אדמה העלולה לקבור סופית את כל המהפכה החוקתית. הרשות השופטת והרשות המחוקקת יתייצבו לעימות חזיתי. למלחמה.
פסילת חוק יסוד: הלאום , תהיה הכרזת המלחמה של בג”צ על הכנסת. אפשר יהיה להמשיך להתווכח עוד עשר שנים מי ירה את ירית הפתיחה במלחמה הזאת. אבל המלחמה יכולה להסתיים רק בתוצאה אחת : הריבון, אזרחי ישראל השולחים את נציגיהם הנבחרים לכנסת יאמרו את דברם לאלו שלא נבחרו בידי הציבור אלא מונו בידי ועדה. הרשות המחוקקת חייבת לנצח במלחמה כזאת. בית המשפט העליון ילקה בשיכרון כוח ויאבד את שיקול דעתו אם יעז לבטל חוק יסוד. השופטים יכולים עדיין למנוע את המלחמה אם ידחו את העתירות , אפילו תוך ביקורת חריפה, אם רצונם בכך, אך עליהם יהיה לומר : החוק, גם אם אינו טוב בעינינו, משקף את רצון העם. ואנו מכבדים את .
החוק
gpomn3_5115צילום מארק ניימן לע”מ

כתבות נוספות