דף הבית > מאמרים > מאמרים שונים > עיתונות > תקשורת > מאבקם של אנשי האתמול – ישראל היום 24 יוני 2015
25/06/2015
מאבקם של אנשי האתמול
פרופ' אריה אלדד

אבי ע"ה, ד"ר ישראל אלדד, היה נוהג לקבל מכתבי דאר רשום בסניף דאר רחביה הסמוך לביתו. הפקידים בבנק כבר הכירו אותו היטב. יום אחד הוצב במקום פקיד חדש וצעיר שלא הכיר אותו. הוא ביקש תעודת זהות.
למה לך תעודת זהות? תמה אבי, הרי אני בעצמי כאן.
איש מחתרת לח"י היה אבי. הוא ידע היטב - כבר לפני חמישים שנה, כמה קל לזייף תעודת זהות. לו חי בימינו - היה יודע עד כמה  הדבר קל עוד הרבה יותר בעידן המחשבים והמדפסות.
דו"ח מבקר המדינה על המאגר הביומטרי שפורסם אתמול  חושף תקלות משמעותיות בניהול המאגר. תקלות שאם טרם תוקנו - חייבות למצוא את תיקונן לאלתר. ויש צורך להאריך את תקופת הניסוי כדי לבחון גם את המערכות החדשות והתיקונים שיוכנסו. 
אך חשוב לא פחות ממה שיש בדו"ח הוא מה שאין בו. לא נתגלה כשל אבטחה או פרצה שדרכה עלולים  חורשי רעה לגנוב את הנתונים שבמאגר ולעשות בהם שימוש זדוני.
והרי זו הייתה עיקר דאגתם של מתנגדי המאגר מיום שעלה הרעיון לצייד את אזרחי ישראל בתעודה זיהוי ודרכון ביומטריים, שהנתונים שבהם נשמרים במאגר לאומי.  השכם והערב טענו כי הנתונים לא יהיו מוגנים כהלכה והנזק  עלול להיות רב.וכן, אני יודע שאין הם מתנגדים לתעודת זיהוי ביומטרית רק למאגר מתנגדים הם. אבל בהעדר מאגר מרכזי לא  ניתן לבדוק את הקשר בין השם המופיע על התעודה, , הפרטים הביומטריים הצרובים בה, וזהותו  האמיתית של נושא התעודה.
הטיעונים בעד ונגד כבר נלעסו לעייפה. ועדיין לא הצלחתי להשתכנע מדוע אין המתנגדים טוענים נגד מאגרים דומים שיש בידי צה"ל, משטרת ישראל, לשכות התעסוקה וגורמים נוספים, ועוד פחות מזה אני מתקשה להבין מדוע אין הם מהססים למסור טביעות עשר אצבעות בשגרירות האמריקאית בבקשם ויזה, ושוב בכל פעם שהם נכנסים לגבולות ארה"ב , בעת שהם מישירים מבט אל המצלמה המותקנת בדלפק ביקורת הגבולות . האם לדעתם המאגרים האמריקאים מחוררי ויקיליקס ומצולקי אסאנג' נחשבים בטוחים יותר? ורק בארץ, שבה על פי הנטען מאות אלפי תעודות זיהוי מזויפות - רק כאן חוששים ממאגר שיחשוף את שודדי הזהות? לפי הערכות משרד הפנים מיליארדים נגזלים מהביטוח הלאומי בטענות שווא. רבים מהערבים תושבי יהודה ושומרון נהנים באמצעות תעודות מזויפות  מכספים כאלו, בבית החולים סורוקה נרשמו עשרות מקרים של נשים שילדו שלוש פעמים בשנה אחת. נס רפואי כשלעצמו, באמצעות שימוש בתעודות מזוייפות או העברת תעודות מאישה לרעותה, ובהעדר מאגר להשוואת נתונים ביומטריים של נושא התעודה יתחמקו מעונש  רוצחים ואנסים ופדופילים  רבים. כל אלו אינם חשובים דיים למתנגדי המאגר.
כשאנו מבינים שבעידן הטכנולוגי הנוכחי יודעים עלינו הכל כל הזמן, גם אם איננו רוצים בכך, המאבק במאגר הביומטרי הוא מאבק אנכרוניסטי.

כתבות נוספות