דף הבית > כתבות נבחרות > למה עבדאללה בלחץ?
09/11/2011
למה עבדאללה בלחץ?

מאת: ח”כ פרופ’ אריה אלדד

המלך עבדאללה בלחץ.
כל מי שזוכר איך נולדה ירדן מבין מדוע. בתום מלחמת העולם הראשונה ניסו הבריטים לעמוד בהתחייבויותיהם למשפחת האצולה ההאשמית. אבל מריבות פנימיות במשפחה גרמו לכך ש”המזרח התיכון החדש”, שנוצר לאחר התפוררות האימפריה העותמאנית לא כלל די מדינות. לפיכך הגיע ב1922 שר המושבות סר וינסטון צרציל, והרג שתי ציפורים במכה אחת: ניסה להשביע רצונם של ערביי ארץ ישראל שהתנגדו להצהרת בלפור ולהחלטת סן-רמו של חבר הלאומים, ומצא, או ליתר דיוק המציא, לאמיר עבדאללה ( אבי -סבו של עבדאללה הנוכחי) ממלכה.

הוא קרע שלושה רבעים משטח המנדט הבריטי על ארץ ישראל שנועד להיות בית לאומי לעם היהודי, והעניק אותו לערבים.כך קמה אמירות עבר הירדן שהפכה ב1946 לממלכת ירדן. כיום מהווים הפלשתינאים 95%-70% מתושבי הממלכה, תלוי מי סופר ואיך סופרים. ההאשמים למשל מעדיפים לא לספור בכלל. על כל פנים אין חולק על כך כי הרוב המכריע של אוכלוסי הממלכה הם פלשתינאים ורבים מתושבי יהודה ושומרון נושאים דרכון פלשתינאי.

בראיון לעיתון ערבי בלונדון, בדצמבר ,1982 אמר המלך חוסיין, אביו של עבדאללה :” ירדן היא פלשתין, ופלשתין היא ירדן, וכל מי שאומר אחרת- הוא בוגד”. אבל מי שבגד בו הייתה דווקא ישראל. מאז הפגישות החשאיות בין גולדה מאיר ( בבגדי ערבי) עם המלך עבדאללה הראשון ב1947, ערב מלחמת השחרור, ועד לאחרונה, הייתה הברית האסטרטגית בין לירדן מבוססת על אינטרס משותף אחד : מניעת הקמתה של מדינה פלשתינאית ביהודה ובשומרון, מדינה ששני הצדדים ראו בה סכנה קיומית.

למה המלך עבדאללה בלחץ? מאמר מאת ח"כ אריה אלדדפלישת הלגיון העבר ירדני מיד לאחר הכרזת המדינה נועדה לכאורה לתקוף את המדינה שנולדה זה עתה, למעשה הסתפקו הירדנים בכיבוש (כמעט) כל השטח שנועד למדינה ערבית בהחלטת כ”ט בנובמבר. ההסכמה עם גולדה לא התקיימה , עבדאללה נרצח לפני שהעז להכיר בישראל. וברבות השנים נשכחו אצלנו תובנות היסוד, ולמרות מה שכתב יצחק רבין בספרו כי יש להאמין לאותם מנהיגים ערביים האומרים כי מדינה פלשתינאית תקום על חורבותיה של מדינת ישראל – הכירה ישראל בתהליך אוסלו באש”פ ( ולא בירדן) כנציג הלגיטימי של העם הפלשתינאי.

המלך עבדאללה בלחץ. הפחד ההיסטורי ממדינה פלשתינאית לא נעלם, להפך : “האביב הערבי” מדיר שינה מעיניו. הוא מבין כי מה שקרה בקהיר בטריפולי בתוניס ובדמשק יקרה גם בירדן. ואז יורידו אותו ההמונים הפלשתינאים מכסאו.ואם יחזיק מעמד וההפיכה בירדן תתמהמה – הוא יודע כי יש סכנה שישראל תהיה חלשה או מטומטמת דיה כדי לאפשר הקמת מדינה פלשתינאית ביהודה ובשומרון שתהפוך במהרה למדינת חמאס. מאות מנהרות ייחפרו מתחת לנהר הירדן. נשק יוברח מסוריה ויגיע למערב הירדן כדי להיות מופעל נגד ישראל – ואנשי חמאס חמושים יעברו במנהרות כדי לפעול נגדו.בגלוי הוא חייב לתמוך בהקמת מדינה פלשתינאית והוא מתנגד שזה יהיה “על חשבון ירדן”. בסתר הוא מקווה שישראל תמנע הקמת מדינה כזו ותמשיך לערוב לשלטונו כפי שעשתה בימי אביו חוסיין , בשעות הקשות של “ספטמבר השחור”.

בין כך ובין כך הוא מחמיץ את האפשרות היחידה להישרדותו : ללכת בעקבות אביו, להכריז כי ירדן היא מדינת הלאום הפלשתינאית, ולשוב ולשתף פעולה עם ישראל כדי למנוע הקמת מדינה פלשתינאית עצמאית ממערב לירדן. כל דרך אחרת אחרת תגרום במקרה הטוב לגירושו מירדן, ובמקרה הרע ימצא עצמו עבדאללה מקנא בנשיא מצריים לשעבר מובארק, או בקדאפי של לוב. גלות מכובדת היא לא האפשרות הגרועה ביותר הממתינה לשליטי המזרח התיכון הישן.

קישור לכתבה המקורית

כתבות נוספות