דף הבית > מאמרים > תקשורת > יופיטר השור והבעייה היהודית. הארץ 9 ביולי 2013
04/09/2013

מי שקבע כי פורנוגרפיה היא ענין של גיאורפיה התכוון  ודאי לומר שהכל יחסי. קדם לו המחזאי הרומאי שאמר כי מה שמותר ליופיטר אסור לשור. והוא אמר שהכל ציני. שהחזק הוא הקובע מה טוב ומה רע מה חוקי ומה בלתי חוקי או במקרה של אירופה שנחטפה על גבו של השור שהפך ליופיטר – הכל ציני. מה שהיה אסור על השור קיבל חותמת בד”צ במיתולוגיה הרומאית, הגנובה – בציניות של אימפריה – מהמיתולוגיה היוונית.

וכך גם האנטישמיות.

כל קשת השנאה על גווניה נפרסת לעינינו לאורך ההיסטוריה של העם היהודי. ממצרים של “כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו” דרך גירסת המן האגגי בחצר אחשורוש: ” ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים …ואין שווה למלך להניחו”. מגזרות השמד של אנטיוכוס והדריינוס ועד למשרפות בירקנאו בימינו.
מתורת הגזע של  נירנברג ועד להגדרה הבריטית המשעשעת-את-עצמה כי “אנטישמיות פירושה לשנוא יהודים יותר מאשר ממש הכרחי”. לשנאת ישראל גילויים רבים ושונים, מניסיונות להשמדת עם ועד להתבטאויות “רכות” , “מועדונים סגורים” ואיפה ואיפה בדין.

תקציר הפרקים הקודמים הללו בתולדותינו שב ועלה בזיכרוני כשנתקלתי השבוע בידיעה כי הממשל האמריקאי ריגל לא רק אחרי אזרחיו אלא גם אסף מידע על מדינות
ידידות באיחוד האירופי. כשנדרש להסברים אמר אובמה :” כל המדינות בעולם מחזיקות שירותי מודיעין על מנת להבין מה עושות או חושבות מדינות אחרות וכי זו הסיבה להפעלתן של מערכות מודיעיניות. כל שירותי הביון, כולל אלו באירופה מנסים להבין מה קורה ברחבי העולם גם באמצעות מקורות לא גלויים”.

ומה הקשר לפרעה אנטיוכוס ויופיטר?

בפרשת פולארד שבים ומסבירים לנו כי ארה”ב לעולם לא תשחרר את מי שריגל לטובת ישראל משום שארה”ב נפגעה עד עמקי נפשה מהעובדה שמדינה ידידותית כישראל מרגלת אחריה. וגם כשקמים מדינאים ופוליטיקאים וראשים- לשעבר של מערכות מודיעין  בארה”ב,  ומודים כי עונשו של פולארד אינו פרופורציוני למעשיו – מתעקשים נשיאי ארה”ב לדורותיהם שפולארד ימות בכלא. גם כשהופרכו העלילות כי פולארד הסגיר לברית המועצות סוכנים אמריקאיים – הוא עדיין נמק בכלא. גם אם הם בטוחים שלצידו של פולארד פעלה עוד חפרפרת וישראל מסרבת להודות בכך ( ולמיטב ידיעתי האיש כבר מת)- פולארד משלם את המחיר.

מה שמותר ליופיטר אסור לשור. אלה כללי המשחק. אבל ארה”ב כבר שיחררה מרגלים אמריקאים שריגלו עבור מדינות אויב בפרשות חמורות מאלו.

ועתה הופרכה גם הטענה כי דווקא הידידות העמוקה בין ישראל לארה”ב הורגת את פולארד בכלא. מה נשאר חוץ מאנטישמיות כדי להבין את עומק השנאה?

אני כבר יכול לקרוא את הטוקבקים השנונים :” לכל דבר הוא דוחף את השואה או אנטישמיות.” אבל היה זה ג’יימס וולסי, מי שהיה ראש סוכנות הביון המרכזית של ארה”ב, הCIA, שכתב במפורש במאמר חריף ל”וול סטריט ג’ורנל” (5 ביולי 2012) : כי העובדה שפולארד יהודי  היא המונעת את שחרורו. “עבור אלה הנתפסים משום מה לעובדה שהוא אמריקאי יהודי – העמידו פנים שהוא יווני או קוריאני או פיליפיני – ושחררו אותו”.

הקריאה נותרה בלא מענה, כי השנאה הכבושה תחת מחלצות של תקינות פוליטית חזקה יותר

כתבות נוספות