דף הבית > כתבות בערוץ 7 > מאמרים שונים > תקשורת > איך לבחור? מאמר המתפרסם בעיתון “בשבע” 22 ינואר 2015
22/01/2015
השלום לכם
 אני מצרף את נוסח המאמר המתפרסם היום ב"בשבע"

איך לבחור
 פרופ' אריה אלדד

 בעוד שבוע יחול המועד האחרון להגשת הרשימות לכנסת ה20. נכון לרגע כתיבת שורות אלו אני קול צף. אינני יודע במי אבחר. 
אינני זוכר מתי זה קרה לי לאחרונה. מאז בחירות 2003 אני מצביע עבורי. סוג של אגואיזם. גם משפחתי הייתה פטורה מהתלבטות. עכשיו גם הם שואלים. יש לי גם כמה חברים. הם נועצים בי. ולפיכך יש כמה מפלגות שצריכות להתעניין בי. אולי אני סוג של קבלן קולות. 66775 בעלי זכות בחירה הצביעו עבור הרשימה שעמדתי בראשה. זה לא הספיק כדי לעבור את אחוז החסימה. 
בבחירות הנוכחיות אחוז החסימה גבוה הרבה יותר. סיכוייהן של הרשימות הקטנות לדלג מעליו - קטנים. זו אחת הסיבות מדוע אינני מתמודד בבחירות הללו. אבל אני מציע בזאת סוג של תרשים זרימה לקבלת החלטות לבחירת הפתק.
שלב ראשון: יש להחליט מה הכי חשוב לכם בחיים. כנראה שלא תמצאו מפלגה שתענה על כל רשימת המכולת שלכם.
שלב שני : הקיפו בעיגול את המפלגות שמה שחשוב לכם בחיים נכלל במצען או בהצהרותיהן המפורשות
 שלב שלישי: מחקו את המפלגות שאתם לא באמת סומכים עליהן שיגשימו את הבטחותיהן ואת מה שחשוב לכם בחיים.
בשלב הזה לרוב האנשים כבר אין למי להצביע. בתנאי שלא שיקרו לעצמם במהלך אחד השלבים.
ולפיכך הם מתכנסים לבחירה בשיטת "הרע במיעוטו". שיטה זו כוללת מרכיבים כמו פסילת ראשי מפלגות או מועמדים שרמת התעוב כלפיהם גדולה מפי שלושה מהמינון המקסימלי שמשרד הבריאות מתיר לשימוש קבוע. מרכיב אחר הוא בחינת ההיסטוריה של המפלגה והפערים בין האידיאולוגיה שלה ומה שעשתה בפועל. מרכיב זו הוא בבחינת פרס למפלגות חדשות או שהיו עד כה באופוזיציה ולכן לא הספיקו לאכזב את בוחריהן. אין ללכת שולל אחר השיקול המתעדף מפלגה מסויימת כי פלוני או פלונית שאנחנו סומכים עליו נוכח ברשימתה. לא היה שום קשר למשל בין נוכחותו של פייגלין ברשימת הליכוד ומדיניותו של נתניהו. אין להצביע עבור עלי תאנה. מה שחשוב באמת זה מה שמסתתר מאחוריהם. ותקצר היריעה.
ובסוף צריך גם שיקול פוליטי. אם אתם מעדיפים ממשלות "ימין" ( למרות שעד כה רק הן עקרו יישובים ומסרו שטחי ארץ ישראל לערבים) עליכם לודא שלא רק המפלגה המועדפת עליכם זוכה להכניס עוד מועמד לכנסת. עליכם לדאוג גם לכך שלא יאבדו קולות למחנה הלאומי". בבחירות הקודמות לא עברה רשימתי את אחוז החסימה בגלל תעמולה ארסית של"הבית היהודי" שאמרה שלא נעבור את אחוז החסימה וכך הרתיעו כמה אלפים שחסרו לנו. זוהי תעמולה חסרת אחריות כי היא מתעלמת מהחשש שמא תגרום להעברת השלטון ל"שמאל". כאילו אמרו "לא איכפת לי שנפסיד במלחמה העיקר שהגדוד שלי ינצח". אם אלי ישי מתנדנד בסקרים - אל תפעילו נגדו את התחזית המורעלת הזו. היא עלולה להגשים את עצמה

כתבות נוספות