דף הבית > סיכומים > דיון בנושא מענקי משרד הפנים לרשויות המקומיות
09/11/2011

השדולה למאבק בשחיתות, בראשות ח”כ פרופ’ אריה אלדד, קיימה היום (27/1/08) דיון בנושא מענקי משרד הפנים לרשויות המקומיות.

בדיון השתתפו:

ח”כ צבי הנדל, ד”ר ירון זליכה, מר רני פינצי, מנהל מינהל השלטון המקומי במשרד הפנים, מר שמואל גולן משנה למנכ”ל מבקר המדינה, מר ריקרדו לסטר, מנהל אגף בכיר במשרד המבקר.
ראש עריית קריית גת, מר אבירם דהרי, נציגים מעיריות רשויות מקומיות (חיפה – בוריס לזרוב, כפר יונה – אבישי ברעם , קרית גת- יצחק בלוי ) נציגי עמותת אומ”ץ, האגודה למאבק בפשע, שקיפות בינלאומית (שבי”ל)

הוזמנו ולא הגיעו:

היועמ”ש לממשלה עו”ד מני מזוז , יו”ר השלטון המקומי , מר עדי אלדר, וראשי הרשויות המקומיות שהשתתפו בדיון.

בדיון הציג החשב הכללי באוצר לשעבר, ד”ר ירון זליכה, תמונה קשה של הטיה קשה בהעברות מענקים ופרסים לרשויות מקומיות, בלא קריטריונים מובהקים או בחריגה מובהקת מהם, כשבשנת 2005 מסתמן לדבריו קו שבר בהקצאות לרשויות והעדפה מפלה של ראשי רשויות שהתפקדו ל”קדימה”. לדבריו של ד”ר זליכה ניתוח סטטיסטי מוכיח ברמת מובהקות של 99% כי יש קשר בין מידת הסטייה (לטובת הרשות) מהקריטריונים של משרד הפנים, ושייכותו של ראש הרשות ל”קדימה”. הנתונים שהגיעו לידיו של החשב הכללי היו חלקיים ועד היום לא התקבלו נתונים שלמים לגבי כל הרשויות.

טענות חמורות ביותר על אפליה לרעה, בניגוד לכל הקריטריונים העלה גם מר אבירם דהרי, ראש עריית קרית גת. טענותיו ביחס לקיפוח עירו במענקי הבראה ואיזון זכו לאישור גם מהניתוח החשבוני שערך ד”ר ירון זליכה על סמך הקריטריונים של משרד הפנים. טענות חמורות אחרות, שעלו הן מצדה של עריית קריית גת והן מצד בוריס לזרוב, מעריית חיפה, היו להעדר שקיפות בנתונים, חוסר יכולת לקבל פרוטוקולים של ועדות פרס ומענקים, וחוסר יכולת להשוות בין רשויות.

בדברי תשובתו פרט מר רני פינצי, מנהל המינהל לרשויות המקומיות במשרד הפנים, את השגותיו על הנתונים שהוצגו, והציג מצדו תמונת מצב של קריטריונים שקופים ושוויוניים. לדבריו כל המענקים והפרסים עומדים בכל מבחן אובייקטיבי, בלא כל העדפה פוליטית וכך מצא גם היועץ המשפטי לממשלה שנתבקש לבחון את טענותיו של ד”ר זליכה ודחה אותם זמן קצר לאחר שהוגשו לו, בחודש ספטמבר 2007.

נציג משרד מבקר המדינה, מר שמואל גולן המשנה למנכ”ל מבקר המדינה, ומר ריקרדו לסטר, מנהל אגף בכיר במשרד המבקר, עדכנו בדיון כי המשרד משלים בימים אלו את בחינת מענקי האיזון ברשויות והמבקר יפרסם בתוך מספר חודשים את הדו”ח שלו, ובתכנית העבודה ל2008 נבחנים מענקי ההבראה לרשויות.

יו”ר השדולה למאבק בשחיתות, ח”כ אריה אלדד, סיכם את הדיון בהצבעה על הפערים הגדולים בין תחושות הקיפוח של רשויות מקומיות מסויימות, נתונים מדאיגים על אפליה פוליטית שהוצגו על ידי ד”ר זליכה ובין עמדת משרד הפנים הטוענת – לא היו הדברים מעולם.

יו”ר השדולה יפנה למשרד מבקר המדינה להוסיף את בדיקת כל המענקים והפרסים שמחלק משרד הפנים, ויפנה למשרד הפנים, על פי חוק חופש המידע, לקבל פרוטוקולים של ועדות פרס ומענקים ונתונים משווים על מענקי שר הפנים לרשויות.

כתבות נוספות