דף הבית > מעריב סופהשבוע > שדולת ארץ ישראל > טובים על חשבוננו (התפרסם בכותרת “שהציבור ישלם”) מעריב 6 פברואר 2018
06/02/2018
טובים על חשבוננו (התפרסם בכותרת “שהציבור ישלם”) מעריב 6 פברואר 2018

טובים על חשבוננו
פרופ’ אריה אלדד
על פי החוק משלם משרד הביטחון ארנונה בהיקף מאות מיליוני שקלים לשנה, לרשויות המקומיות, עבור מאות מתקני מערכת הביטחון ובכלל זה מחנות צה”ל, ברחבי המדינה. גם אם אפשר להבין מדוע צריכה מערכת הביטחון לשלם לעירית תל אביב ארנונה עבור בסיס הקריה – קשה להבין מדוע יש לשלם לרשויות מקומיות ארנונה עבור מוצבי צה”ל הנמצאים בתחומן ונועדו להגן על תושביהן מפני החיזבאללה.
אבל העיוות הזה הוא רק קצה הקרחון העקום . השבוע התבשרנו כי עירית ירושלים קצה במצב בו המדינה פוטרת מתשלום הארנונה את מבני הכנסיות בעיר ואת מתקני האו”מ.
אין מדובר בבתי התפילה עצמם. מדינות רבות בעולם פוטרות כנסיות, מסגדים ובתי כנסת מארנונה. כך גם בישראל. אך מדוע צריך לפטור מארנונה גם את 800 המבנים הכנסייתיים בירושלים שאינם משמשים לתפילה? רבים מהמבנים הללו הם בתי עסק לכל דבר. כך הם בית המלון המפואר השוכן מול “השער החדש” בחומת העיר העתיקה, במבנה השייך לכנסיית נוטר דאם, בית ההארחה ליד תחנת הרכבת הישנה, השייך לכנסייה הסקוטית, או בריכת ימק”א והמלון שלו שמול מלון קינג דייויד. מבנים כנסייתיים רבים משמשים מוסדות מחקר ולימוד תיאולוגיים, מגורים, ואפילו חנויות. הכנסיות השונות בנו בירושלים מאות מבנים לא רק כדי להתפלל אלא כדי לקבוע נוכחות פוליטית ודתית בעיר הנצח. מדוע הם זכאים לפטור? וכל מבני הקונסוליות ומחנות האו”מ בירושלים? הסכמים בינלאומיים פוטרים שגרירויות וקונסוליות מתשלום ארנונה בתנאי של הדדיות. אם שגרירות ישראל בבריסל אינה משלמת ארנונה – גם הקונסוליה הבלגית בירושלים לא תשלם ( אם כי איננו שוכחים ששנים רבות סרבו הבלגים לשלם אפילו דמי שכירות עבור המבנה העצום שהם מחזיקים בככר וינגייט בירושלים בטענה שזה רכוש ששכרו מקונסטנטין סלמה הערבי עוד לפני מלחמת העצמאות, והם אינם מכירים ב”חוק נכסי נפקדים” בישראל). אבל אם צה”ל משלם ארנונה עבור מתקניו בירושלים – מדוע צריך לפטור את מחנות האו”מ מתשלום? מטה המשקיפים שוכן בארמון הנציב ומשגיח על “הפסקת האש” עם ירדן שבוטלה לפני 50 שנה. תיאורטית הם משגיחים משם על רמת הגולן. זו בדיחה כמובן, אבל על חשבוננו. הם מחזיקים בארמון כי אינם מכירים בכך שירושלים איננה “עיר בינלאומית” כפי שרצו לקבוע בהחלטת החלוקה מכ”ט בנובמבר 1947. וממשלות ישראל לדורותיהן לא רצו לריב עם האו”מ. בארמון הנציב שוכנת גם נציגות אונסק”ו. זה הארגון שאינו מכיר כלל בריבונות ישראל בעיר ואפילו לא בקדושתה של ירושלים לעם היהודי. זה הארגון שפרשנו ממנו בגלל שנאת ישראל המנחה אותו. ולאלה מעניקה ישראל פטור מארנונה.
ממשלת ישראל שקבעה כי כנסיות ומתקני או”מ בירושלים יהיו פטורים מתשלום “הייתה טובה” על חשבון תושבי ירושלים. עירית ירושלים חישבה ומצאה כי מידי שנה היא מאבדת הכנסות בגובה 700 מיליון שקלים כיון שהמדינה פטרה מתשלום ארנונה את כל המוסדות הללו. לא עוד.
ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, החליט השבוע כי העירייה תעקל חשבונות בנקים של הותיקן, הכנסיה האנגליקנית, היוונית והארמנית בגין חובות ארנונה של עשרות מיליוני שקלים. יפה עשה. אם הממשלה רוצה להעניק הטבות למוסדות אלו היא אינה יכולה לעשות זאת על חשבון תושבי העיר. ברור כי הצעד הזה נעשה כחלק מהסכסוך הכספי בין עירית ירושלים והאוצר. ירושלים טוענת שאינה מקבלת מהמדינה מה שמגיע לה כעיר הגדולה בישראל, אחת הערים העניות בישראל, וכעיר בירה. וברור כי הוצאות העירייה – כיון שהיא עיר הבירה – שונות וגדולות מהוצאות כל עיר אחרת. ואם נוסיף על כך את הפטורים הנדיבים שחילקה המדינה על חשבון העיר – נמצאת ירושלים חסרה מאד. פרופ’ גבריאל הלוי, מומחה למשפט בינלאומי צייד את העירייה בחוות דעת הקובעת כי המדינה אינה רשאית לפטור את הכנסיות והאו”מ מתשלום עבור פינוי האשפה, התאורה, הניקיון ושאר שירותים שהעירייה מעניקה להם. אולי אם המדינה תדע שהיא צריכה לשלם מכיסה עבור ההטבות שהיא מעניקה – לא תזדרז לחלק הטבות לכל אלו, ובהם גם שונאינו המובהקים.

download

כתבות נוספות