דף הבית > מאבק בשחיתות בתקשורת > השדולה למאבק בשחיתות בכנסת תדון בתגמול של מפקחי מס הכנסה
17/11/2011
השדולה למאבק בשחיתות בכנסת תדון בתגמול של מפקחי מס הכנסה

הכנסת תדון בכך לאור פניות רבות של הציבור לפיהן המודל שבו עובדים מפקחי המס מעודד אותם להוציא שומות מוגדלות. מחלקת המחקר של הכנסת: “מס הכנסה מפעיל מדדים למדידת תפוקה בדומה למדיניות של חברה עסקית”

השדולה למאבק בשחיתות של הכנסת תדון בשיטת התגמול של מפקחי מס-הכנסה. הדיון נקבע לאחר שיו”ר הוועדה לפניות הציבור בכנסת, ח”כ אורי מקלב, השתכנע כי המודל לפיו עובדים מפקחי המס מעודד אותם להוציא שומות גבוהות.

השדולה למאבק בשחיתות

ראש רשות המסים יהודה נסרדישי

מקלב ניסה לשכנע את יו”ר ועדת הכספים, משה גפני, לכפות על מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי לשנות את מודל התגמול לפקחים. אלא שגפני מתמהמה, ומקלב – שקיבל תלונות רבות על הנושא מהציבור – החליט לקדם אותו במישורים אחרים. כתוצאה, ב-21 לדצמבר תתכנס השדולה למאבק בשחיתות, בראשות ח”כ אריה אלדד, לדון בנושא.

בין חברי השדולה הופץ מסמך שכתב הכלכלן יהודה תמר ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת. לפי המסמך, מס הכנסה מפעיל מדדים למדוד את תפוקתם של מפקחי מס ופקידי שומה בדומה למדיניות של חברה עסקית – כלומר בדומה למודל המיועד להשיא רווחים. תמר מסביר כי יש קשר בין כמות השומות שמפקח מס מסיים את הטיפול בהן לבין שכרו השוטף, לצד מדידה אישית של תשואת המס שכל מפקח הפיק בשעת העבודה. השדולה תעסוק בסוגייה זו ותבחן את ההיבטים החוקיים והאתיים שלה.

ח”כ אריה אלדד אמר ל”כלכליסט”, כי “שיטת הקידום והתמריצים של מפקחי מס הכנסה בישראל גורמת להם בהכרח להשתדל להראות יעילים יותר בעיניי הממונים עליהם. אבל מפקחי מס הכנסה מחזיקים בידם סמכות מעין שיפוטית ובהחלטותיהם הם יכולים לחרוץ את משפטם של הנישומים לשבט או לחסד. איש לא היה מעלה על דעתו לקדם שופטים על פי מספר שנות המאסר שהם גוזרים, או גובה הקנסות שהם מטילים. עיקרון דומה חייב לחול גם על מפקחי מס-הכנסה”.

קישור לכתבה

כתבות נוספות