דף הבית > מאבק בשחיתות-חוקים > הצעת חוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור (תיקון – דיווח על תעודות ממצאים), התשס”ז-2007
14/11/2011
הצעת חוק לעידוד טוהר המידות בשירות הציבור (תיקון – דיווח על תעודות ממצאים), התשס”ז-2007

דברי הסבר

מבוא על רקע הרצון לחזק את המאבק בשחיתות, חוקק החוק העיקרי שמטרתו היא לעודד עובדי ציבור לגלות מאמץ ותשומת לב לעקירת מעשי שחיתות או חריגות חמורות אחרות הפוגעים בטוהר המידות בשירות הציבורי, שכן ללא חושף שחיתות- אין חשיפת שחיתות.

המציאות מלמדת כי הלכה למעשה – הפך החוק העיקרי לאות מתה בספר החוקים, כך לא מוצאות “תעודות ממצאים” על ידי הגופים הבודקים בגופים הציבוריים (למרות לשונו המפורשת של סעיף 2 לחוק). כך גם תעודות הוקרה אינן מחלוקות לעובדי ציבור שתרמו לטוהר המידות במוסדות הציבור בישראל (סעיף 4 לחוק). בפועל, אם כן, כוונת המחוקק אינה באה לידי ביטוי.

נראה שאי יישום הוראות החוק נובע, בין היתר, בשל חוסר מודעות להוראות החוק, וחוסר החלחול של הרציונל הטמון בו בקרב גורמי הביקורת והעובדים של המערכת הציבורית בישראל.

לפיכך, התיקון המוצע מבקש לטפל בבעיית המודעות לחוק ולהביא ליישום הוראותיו של החוק – הלכה למעשה, זאת במישורים הבאים:

סעיף 2א – יידוע עובדי הציבור סעיף 2א המוצע קובע כי לאחר הגשת תלונה על ידי עובד ציבור לגוף הבודק – יידע העומד בראש הגוף הבודק, את העובד אשר הגיש את התלונה, בדבר זכותו לקבל תעודת ממצאים בהתאם לתנאי סעיף 2 לחוק.

זאת כדי להעלות את מודעותם של עובדי ציבור בדבר זכאותם לקבל תעודות ממצאים, וכן להגביר את חובתו של הגוף הבודק כלפי עובדי הציבור להוציא תעודות ממצאים, לתלונות אשר עומדות בתנאי סעיף 2 לחוק.

סעיף 2ב – דיווח על “תעודות ממצאים” ס”ק 1 המוצע קובע כי בסוף כל שנה ולא יאוחר מיום 31 לדצמבר, ימסור כל מבקר פנים עליו חל החוק, דיווח על תעודות הממצאים שהוצאו באותה שנה, על ידי גוף בודק, במקום העבודה שבו הוא משמש מבקר פנים. כמו כן קובע הסעיף כי הדיווח יעשה למנהל נציבות תלונות הציבור.

משום מעמדו המיוחד של מבקרי הפנים והאחריות המוטלת עליהם על פי דין לשמירה על טוהר המידות, ישנה חשיבות מיוחדת לכך שמבקרי הפנים יעמדו בחובתם להוצאת תעודות ממצאים. חובת הדיווח על תעודות הממצאים, יוצרת תמריץ למבקרי הפנים לאתר, לבדוק ולמצות את הטיפול בתלונות שהוגשו להם על ידי עובדי הציבור. מעבר לתרומה שיש בכך לחשיפה ולטיפול בתופעות של שחיתות ופגיעה בטוהר המידות במערכת הציבורית, תמריץ זה מסייע גם לעובד המתלונן, שזוכה, עם הוצאת תעודת הממצאים, להכרה כי תלונתו נמצאה מוצדקת, הכרה זו מהווה מגן חשוב מפני התנכלות לעובד החושף.

בס”ק 2 מוצע כי נציבות תלונות הציבור תפרסם, מדי שנה, את תוכן תעודות הממצאים, למעט אם העובד – המתלונן, הביע את התנגדותו לכך. זאת על מנת לתת ביטוי פומבי לביקורת שנערכה ולממצאים שנמצאו, הן לצורכי התרעה והן לצורכי הפקת לקחים ושיפור התנהלותה של המערכת הציבורית. זאת, כאמור, אלא אם כן העובד – החושף, הביע התנגדות לפרסום תעודת הממצאים, אז יועדף אינטרס העובד לחשאיות ופרטיות על פני האינטרס הציבורי הקיים בפרסום תעודת הממצאים.

סעיף 2ג – דיווח על תלונות שהתקבלו ס”ק 1 המוצע קובע כי בסוף כל שנה ולא יאוחר מיום 31 לדצמבר, ימסור כל מבקר פנים עליו חל החוק, דיווח למנכ”ל נציבות תלונות הציבור, על כל התלונות שהתקבלו בגוף הבודק מעובדי הציבור של אותו של מקום העבודה בו הוא משמש כמבקר פנים. בדיווח זה יפרט המבקר אילו תלונות התקבלו; מה היה נושאה של כל תלונה; ומה היו עיקרי תוצאות הבירור שערך הגוף הבודק לגבי כל תלונה ותלונה.

סעיף זה בא להגביר את השקיפות והפיקוח על שיקול הדעת של הגופים הבודקים בנוגע להוצאה או אי הוצאה של תעודות ממצאים. בנוסף, באמצעות דיווח זה יהיה ניתן לוודא כי כל התלונות שמופנות לגופים הבודקים נבדקות ומטופלות כראוי, וכי הגופים הבודקים אכן מוציאים תעודות ממצאים בכל המקרים המתאימים.

ס”ק 2 המוצע קובע כי מנכ”ל נציבות תלונות הציבור יעביר מידי שנה, ולא יאוחר מיום 31 לינואר, את הדיווח האמור בסעיף 2ג (1) בנוגע לכלל הגופים הבודקים, לוועדה לביקורת המדינה של הכנסת. זאת על מנת ליתן בידי המחוקק כלי אופרטיבי לפיקוח ובקרה אחר יישום החוק והוראותיו.

סעיף 3א – העתק תעודת ממצאים למבקר הפנים משום מעמדם המיוחד של מבקרי הפנים והאחריות המוטלת עליהם להבטחת טוהר המידות, ישנה חשיבות לכך שמבקרי הפנים ירכזו וידווחו על כל תעודות הממצאים שהוצאו על ידי גופים בודקים, במקום העבודה בהם הם משמשים כמבקרי פנים.

סעיף 7א- מועמדים לתעודת הוקרה כדי לעודד ולהביא להגדלת מספר תעודות ההוקרה הניתנות לעובדי ציבור, יש לפעול להגדלת מספר העובדים המועמדים לכך. לפיכך הסעיף המוצע קובע כי פעם בשנה, תעשה על ידי שר המשפטים פנייה יזומה, באופן הקבוע בסעיף, לציבור הרחב להמליץ בפניו על מועמדים. כמו כן, מוצע כי יפנה שר המשפטים אל הגורמים המובילים את המערכה לשמירה על טוהר המידות בשירות הציבורי, והם אגף חקירות במשטרת ישראל, מבקרי הפנים בגופים המבוקרים, נציב שירות המדינה, ונציבות תלונות הציבור ויזמין אותם להפנות אליו המלצות כאמור. זאת בהיות גורמים אלה, הגורמים המרכזים אליהם פונים עובדים בתלונות הנוגעות לפגיעה בטוהר המידות בשירות הציבורי בישראל.

———————————

הוגשה ליו”ר הכנסת והסגנים

והונחה על שולחן הכנסת ביום

ג’ בשבט התשס”ז – 22.1.07

קישור להצעת החוק 

כתבות נוספות