דף הבית > מאבק בשחיתות-חוקים > הצעת חוק הצעת חוק מבקר המדינה (יישום צווי הגנה על עובדים חושפי שחיתות), התשס”ז-2007
14/11/2011
הצעת חוק הצעת חוק מבקר המדינה (יישום צווי הגנה על עובדים חושפי שחיתות), התשס”ז-2007

דברי הסבר

הוראות סעיף 45ג לחוק מבקר המדינה, התשי”ח-1958 [נוסח משולב], נועדו לתת כלים בידיו של נציב תלונות הציבור להגן על עובדי ציבור שחשפו מעשי שחיתות.

המציאות מלמדת שלא אחת הצווים שהוציא נציב תלונות הציבור אינם מקוימים, ולמעשה ההתנכלות מפניה נועדו הצווים להגן, ממשיכה באין מפריע.

לאחרונה התרחשו מספר מקרים, בהם עובדים שחשפו שחיתות במקום עבודתם, גם אם הוצא צו לגביהם – היו קורבן להתעמרות בדרכים שונות: הם הועברו לחדר בלי טלפון ומחשב, בודדו מחבריהם, התבקשו לבצע עבודות משפילות במכוון כמו סיקול אבנים סביב בניין המועצה שעליה התלוננו, ועוד.

אמנם, סעיף 45ג(ד) קובע כי המפר צו שהוצא על פי הוראות סעיף 45ג לחוק העיקרי ישא באחריות פלילית ובאחריות משמעתית, אך בפועל פעמים רבות הגורמים הרלבנטיים שאמונים על אכיפת הדין הפלילי והמשמעתי כלל אינם מודעים לדבר הפרת הצו או שאינם משתמשים בכלים הקיימים בידם כדי להביא לאכיפתו של הצו.

לפיכך מוצע להקים מנגנון שתכליתו מעקב אחר כיבוד צווי נציב תלונות הציבור שהוצאו על פי הוראות סעיף 45ג, וזאת כדי להגביר את ההרתעה מפני אי קיום הצווים ולהבטיח את ההגנה על העובדים החושפים, שצווים אלה נועדו להעניק.

———————–

הוגשה ליו”ר הכנסת והסגנים

והונחה על שולחן הכנסת ביום

י’ בשבט התשס”ז – 29.1.07

קישור להצעת החוק

כתבות נוספות