דף הבית > מאמרים > מעריב סופהשבוע > הזיות בלבוש אקדמי. מעריב סופהשבוע 10 נובמבר 2017
10/11/2017
הזיות בלבוש אקדמי. מעריב סופהשבוע 10 נובמבר 2017

הזיות בלבוש אקדמי

פרופ’ אריה אלדד

מספר עיתונים ציטטו השבוע מאמר מפרי עטם של האלוף יואב (“פולי”) מרדכי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אל”מ מיכאל מילשטיין – היועץ לעניינים פלשתינאיים במתפ”ש וסא”ל (מיל.) יותם אמיתי – פסיכולוג חברתי ויועץ ארגוני. המאמר הנושא את הכותרת ” עזה האחרת : רצועת עזה בין מבוי סתום לשביב של תקווה” התפרסם באוקטובר השנה ב”עדכן איסטרטגי” מתוצרת המכון למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב.
כל הכותרות והתארים הללו בונים רמת ציפייה למחקר אקדמי. ואכן, המסמך כתוב על פי מיטב הכללים האקדמיים. בראשו תקציר ובו הבטחה: “המאמר מציג את המציאות המתהווה ברצועת עזה…חלקו הראשון של המאמר מתמקד…בהמשך המאמר מוצג “מסלול ההקצנה”…בחלקו האחרון מודגש הצורך בבשורה אמיתית…” אחרי התקציר – מבוא. אחריו שלושה פרקים קצרים וטבלא, בסוף – סיכום. למאמר מצורפת רשימה של 18 מקורות, והוא זרוע ביטויים כמו “ניתן לטעון” “כאן ניתן להציע, בזהירות הראויה” “הטענה העיקרית שהועלתה במאמר” “נקודת המוצא של המאמר”. בקיצור : מאמר אקדמי-מדעי. עם טענה, הוכחה, ומסקנות. לתפארת האקדמיה הישראלית.
הבעיה היא בתוכן.
הכותבים הנכבדים מתארים את המצב הקשה ברצועת עזה : עוני ואבטלה תחת שלטון כושל של החמאס. לא משהו שלא קוראים בכל עיתון יומי. אחר כך דן המאמר בצמיחת דור צעיר וזועם ברצועה, דור משכיל יחסית, זועם ומתוסכל בעל תפיסת עולם קיצונית אפילו בהשוואה לחמאס. לא משהו שכל עיתונאי זר המבקר ברצועה כותב אחרי שיחה עם שני צעירים בבית קפה. אחר כך דן המאמר ב”מסלול ההקצנה” שעברה הרצועה מאז 1947. למרות חילופי השלטון. מימי השלטון המצרי , עבור לשלטון ישראל, שלטון הרשות הפלשתינאית ועתה – החמאס. מדחי אל דחי. מסלול ההקצנה מנבא לדעת הכותבים מה יקרה בעזה אם הדור החדש, הזועם, יחליף את החמאס). פרק זה נועד לתעל את הקורא הנבון למסקנה כי עלינו לשמור מכל משמר את שלטון החמאס, כדי שלא יהיה יותר גרוע. .( כמה “קיצוני” יותר אפשר להיות? דאע”ש? יערפו ראשים במקום להתפוצץ באוטובוס? את החמאס אפשר “להרתיע” ואת דאע”ש אפשר רק להרוג? בסדר מבחינתי. את החמאס אפשר לשכנע לקבל 1000 רוצחים תמורת חייל אחד ודאע”ש לא יסכים? בסדר. הרי אחרי כמה שנות שלטון ארגון “קיצוני יותר מחמאס” המחברים ודאי ימליצו לשמר את שלטונו כדי שלא יבוא “עוד יותר קיצוני” הבנו את העיקרון המדעי.)
ואז מגיע פרק הסיכום : ההמלצות.
לו היה זה מאמר דעה בעיתון אפשר היה לפטור אותו בהערכה “שטויות הזויות” ולעטוף בו קרפיון. אבל זהו מאמר “אקדמי”. המחברים מציעים כי על ישראל ליזום מעין “תכנית מרשל” בינלאומית, שתהווה “בשורה אמיתית” לעזתים. והבשורה על פי מרדכי כוללת “איזורי תעשייה מתקדמים, מרחבים תיירותיים ערוצי תחבורה חדשניים ותשתיות העונות על צרכי התושבים”. איך? באמצעות “השקעות בינלאומיות רציניות”. כל כך רציניות, שיהפכו את הרצועה לגן עדן ולכן, כיוון שהכול יהיה כל כך טוב, “לא יתאפשר לחמאס להתנגד לשינוי ואף למנוע אותו”. זה צריך להיות משולב כמובן ב”הגבלת ההתעצמות הצבאית של החמאס וקץ ההתניה להחזרת השבויים והנעדרים”. נו בטח. חמאס רק ממתין להזדמנות כזאת. כרגע הם עוד מתביישים להציע בעצמם. חבל שדמיונם של הכותבים הוגבל לנושאים אלו , ולא כלל גם חזיון עתידי של שגשוג תרבותי : אופירה, באלט, מוזיאונים. מכונית ובריכה לכל עזתי, חיסול הפערים ושוויון חברתי, דמוקרטיזציה, זכויות נשים ופלורליזם דתי, חוגים אוניברסיטאיים ללימודי מגדר, ושיקום בתי הכנסת השרופים של גוש קטיף כאנדרטא לשלום ודו קיום. חבל.
האלוף מרדכי וחב’ (כך כותבים באקדמיה) יודעים היטב כי הכסף שתזרים הקהילה הבינלאומית במסגרת “תכנית מרשל” שהם מציעים – יגיע מיד לידי החמאס. הם גם כותבים זאת. (“אמנם מי שעשוי לכאורה ליהנות מפיתוח משמעותי ברצועת עזה הוא קודם כל שלטון החמאס”) אך הם תולים יהבם בכך שארגון הטרור הרצחני “יידרש להתנהל לפי התניות ברורות של גורמים בינלאומיים”. למה זה לא קרה עד היום? עד היום “לא דרשו” להשתמש בכסף לבניית בתי חולים ומתקני טיהור שופכין? או שלא הצליחו לאכוף שימוש ראוי במיליארדים שכבר הוזרמו לרצועה? למה הפכו העזתים למדבר ולמפעלי ייצור רקטות את הגן הפורח של גוש קטיף שהושאר להם? לכותבים הנכבדים יש תשובה פשוטה לשאלות אלו: מה שמפריד בין הגיהינום העזתי הנוכחי ובין ההזייה המתוקה שלהם הוא “העדר רצון טוב של בעלי האינטרסים במרחב”. הנה. מצאנו את הפתרון. ALL YOU NEED IS LOVE.
רק משום כבודם של המחברים אני מרסן את תגובותי לצרור ההבלים-בלבוש-אקדמי זה. כמה כסף הוזרם כבר לרצועה בידי גורמים בינלאומיים? כמה ממנו שימש ומשמש לייצור אלפי רקטות וחפירת מנהרות? למה לדעתם, אם יוזרם כסף רב יותר הוא לא ישמש בדיוק לאותם צרכים? איך בדיוק תיישם הקהילה הבינלאומית את דרישותיה? ולמה זה לא הצליח עד היום? ואם החמאס ייקח את הכסף וייצר עוד רקטות ומזלט”ים ויחפור עוד מנהרות, מה תעשה הקהילה הבינלאומית? תפסיק את “תכנית מרשל”? תגדע את “הבשורה האמיתית”? אבל הרי אז עלולים הצעירים המשכילים והזועמים להשתלט על הרצועה ולהפוך ליותר קיצוניים מהחמאס. אז מה נעשה? נקווה לטוב. כותבי המאמר אינם מציעים דבר חוץ מהזרמת כסף לחמאס בלי להציע שום דרך ממשית זולת תקווה חסרת ביסוס שבעתיד יהיה יותר טוב.
השימוש המניפולטיבי במונח “תכנית מרשל” הוא רק אחד מסממני ההטעיה המכוונת של הכותבים. “תכנית מרשל” הייתה התכנית לשיקום אירופה לאחר מלחמת העולם השנייה. מתי? אחרי שגרמניה הוכרעה ונכנעה. לא לפני. האמריקאים אינם מטורפים. הם לא הזרימו לגרמניה הנאצית ולארצות הכבושות על ידה אפילו סנט אחד לפני שניצחו ושלטו בשטח. מה שמציע מתאם פעולות הממשלה בשטחים הוא שהעולם ייתן כסף לחמאס בתקווה שהוא יהפוך לפתע ל”יד שרה” או “כנפיים של קרמבו”. בלתי נתפס איך אנשים המכירים היטב את הערבים ואת החמאס, כאלוף מרדכי, שוכחים כי “עילת הקיום” של החמאס היא מלחמתו הרצחנית בישראל. אין צורך דווקא בארגון טרור אסלאמי הזה כדי לטפל בביוב בעזה. אם הוא יוותר על “ההתנגדות” הוא יוותר על זהותו.
משהו מוזר מאד קורה למתאמי הפעולות בשטחים. הם מתחילים להזדהות עם הקליינטים שלהם. לאלוף יואב מרדכי עבר צבאי מפואר : גולני, קצין בחטיבת המחקר של אמ”נ, יחידה 504 המהוללת, אולפן ערבית של השב”כ. תארים אקדמיים. איך ניתן להבין את המלצותיו להזרים סכומי כסף עצומים לחמאס? השר יובל שטייניץ אולי הגזים כשאמר על האלוף מרדכי כי “הוא מקבל הוראות מאבו מאזן”, אבל כשהתפוצצה לפני חודשים אחדים שערוריית אישור תוספת 14000 יחידות דיור לקלקיליה על חשבון שטחי C, על סף כביש 6, התבטאו מספר שרי קבינט כי מתאם הפעולות מוליך שולל את הקבינט ופועל מאחורי גבו.
על כל פנים :”עזה האחרת” קיימת בינתיים רק בהזיותיהם של כותבי המאמר. הזיות יכולות להיות תמימות ולא מזיקות. הזיה הכוללת המלצה להעביר מיליארדים לחמאס – אינה כזאת.

Members of the Ezzedine al-Qassam Brigades, the military wing of the Palestinian Islamist movement Hamas, attend a memorial in the southern Gaza Strip town of Rafah on January 31, 2017, for Mohamed Zouari, a 49-year-old Tunisian engineer and drone expert, who was murdered at the wheel of his car outside his house in Tunisia in December 2016. The armed wing of Hamas said that the Jewish state was responsible for the murder in eastern Tunisia, of Mohamed Zaouari, described as a leader of the Islamist movement specializing in the development of drones. Photo by Abed Rahim Khatib/ Flash90 *** Local Caption *** ??? ???????? ???????? ????

Members of the Ezzedine al-Qassam Brigades, the military wing of the Palestinian Islamist movement Hamas, attend a memorial in the southern Gaza Strip town of Rafah on January 31, 2017, for Mohamed Zouari, a 49-year-old Tunisian engineer and drone expert, who was murdered at the wheel of his car outside his house in Tunisia in December 2016. The armed wing of Hamas said that the Jewish state was responsible for the murder in eastern Tunisia, of Mohamed Zaouari, described as a leader of the Islamist movement specializing in the development of drones. Photo by Abed Rahim Khatib/ Flash90 *** Local Caption *** ???
????????
????????
????

כתבות נוספות