דף הבית > מאמרים > מעריב סופהשבוע > הזדמנות היסטורית. מעריב 27 דצמבר 2016
27/12/2016
הזדמנות היסטורית. מעריב 27 דצמבר 2016

הזדמנות היסטורית
פרופ’ אריה אלדד

תערובת של בהלה ולגלוג אפיינה את תגובות הפוליטיקאים מהשמאל ורוב הפרשנים המדיניים למשמע החלטת נתניהו לבטל הזמנתו של ראש ממשלת אוקראינה, לא להיפגש עם תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, לזמן את כל שגרירי המדינות שהצביעו נגדנו ולמחות אישית בפני שגריר ארה”ב. מה תעשה ישראל מחר? שאלו, תכריז מלחמה על העולם?
אבל נתניהו צדק. אין שום סיבה להפטיר כאשתקד כאשר פוגעים בנו. כך נוהגות מדינות ריבוניות. רק יהודים עם משקעים גלותיים כבדים בנפשם, שהתרגלו לנגב את הרוק נפחדים מצעדים כאלה. אבל כדאי שיתרגלו. לישראל נפתח חלון אפשרויות חדש עם בחירתו של טראמפ. חלון היכול לבסס מעמד חדש לישראל גם אחרי תקופת כהונתו.
כל אלו בתוכנו שתמיד ימצאו סיבות להאשים את היהודים במה שעושים להם הגויים מיהרו לתלות את הקולר בצווארו של נתניהו. “מי שנלחם על היאחזויות מבודדות סופו שמקריב גם את ירושלים. בגלל המאבק על עמונה כללה מועצת הביטחון גם את ירושלים בהחלטה”. כך אמרו אצלנו. האומנם?
זהו שקר גס במקרה הרע או אובדן כושר הזיכרון במקרה הטוב. המצב הפוך. עשרות פעמים גינו אותנו האו”מ ומועצת הביטחון בגלל ירושלים, גם לאחר מלחמת העצמאות, גם לאחר מלחמת ששת הימים וגם פעמים רבות מאז. הם מתייחסים לרמת אשכול כאל “התנחלות” עשרות שנים לפני שקמה עמונה. כיון שהסכמנו להקפיא את הבנייה גם בירושלים – אנו נלחמים עתה על כל אישור תכנית להזזת צריף ביהודה ובשומרון. בבחינת קל וחומר.
חוק ההסדרה, אומר השמאל הישראלי, הוא ששבר את גב הגמל. לא יפה לכנות כך נשיא אמריקאי מכהן, ג’ון קרי התחייב בפני הפלשתינאים שארה”ב לא תטיל הפעם וטו עוד לפני ש”חוק ההסדרה” עבר אפילו קריאה טרומית. אז למה חושב השמאל הישראלי ששקר כזה יעבור אצלנו?
יש בלבי כמובן גם על נתניהו, שנכנע ללחצו של אובמה והקפיא את הבנייה ביו”ש ובירושלים – ובכל זאת לא חמקנו מגינוי והחלטה רעה של מועצת הביטחון. גם הקפאנו, וגם חטפנו. יש לנתניהו דרך, והזדמנות היסטורית ,לתקן את הנזק הזה . הכל תלוי בשיחתו הראשונה עם טראמפ, שתקבע במידה רבה את טיב הקשרים עם הממשל החדש. אם יבוא אליו עם “רשימת קניות” הכוללת מעקב קפדני והדוק אחרי הפרות אפשריות של ההסכם עם איראן , העברת השגרירות לירושלים, ויסתפק בכך – נחמיץ הזדמנות היסטורית לשנות את מעמדה הבינלאומי והאזורי של ישראל. במפגש עם טראמפ צריך נתניהו להציג פרדיגמה חדשה, מהפכנית : שתי מדינות, וסיום הכיבוש.
שתי מדינות : ישראל ממערב לירדן, פלשתין-היא-ירדן ממזרח לנהר. ו”סיום הכיבוש: החלת החוק הישראלי בארץ ישראל בשלבים : ירושלים רבתי ( ובכללה גבעת זאב, גוש אדומים וגוש עציון), שטחי C תוך הצעת אזרחות לערבים בשטח זה, ובשלב השלישי – שטחי A ו-B כשלתושביהן תוצע אזרחות ירדנית-פלשתינאית ותושבות ישראלית. ב”סל הקניות” במפגש ראשון זה צריך נתניהו לדרוש גם את הפסקת מימון אונר”א וסגירת הארגון העויין הזה, תוך העברת הטיפול בנכדי וניני הפליטים הפלשתינאים לידי הנציבות העליונה של הפליטים. ארגון או”מ הנבדל מאונר”א בכך שהגדרת “פליט” אצלו מסתיימת לאחר 3 שנים. כך יוכל טראמפ להיכנס להיסטוריה כמי שפתר את “בעיית הפליטים”. אם כך יעשה – אולי לא יקבל פרס נובל לשלום כבר בתחילת כהונתו, אבל יחולל שינוי אמיתי. פי אלף יותר מאובמה.
search

כתבות נוספות