דף הבית > מאמרים > מעריב סופהשבוע > גם ברקו במחלקים. מעריב 3 אוקטובר 2017
03/10/2017
גם ברקו במחלקים. מעריב 3 אוקטובר 2017

גם ברקו במחלקים
פרופ’ אריה אלדד

חברת הכנסת מן הליכוד, ד”ר ענת ברקו הניחה על שולחנו של ראש הממשלה תכנית חדשה ונועזת : לחלק את ירושלים. שלוש בעיות מהותיות במשפט הזה: התכנית אינה חדשה, היא אינה נועזת וכלל לא ברור מה עושה ד”ר ברקו בשורות הליכוד.
הבעיה הדמוגרפית בירושלים מוכרת היטב. פרופ’ סרג’יו דלה פרגולה אומר כי יש היום רק 62% יהודים בירושלים. ובעוד 15 שנה יהיו רק 58%. בהנחה (המופרכת) שהניתוח הדמוגרפי הזה נכון – מדובר בכאב ראש לא קטן. ישראל הניחה לרבבות ערבים להיכנס ולהתיישב קבע בתחומי ירושלים. לא “הריבוי הטבעי” של ערביי ירושלים כפול מזה היהודי ( ורישומי הלידות יוכיחו) . גם פרופ’ דלה פרגולה יודע שהריבוי הטבעי הערבי הולך וקטן וזה היהודי הולך וגדל.
ולמה בכל זאת מצטמצם הרוב היהודי בעיר? משום שרבבות יהודים עוזבים את העיר בהיעדר דירות. הערבים בונים אלפי בתים לא חוקיים וממשלת ישראל אינה אוכפת עליהם את החוק. הם גם מוכנים להצטופף בתנאים קשים שיהודים אינם מוכנים להם. אם יהודי יבנה שלא כחוק – ייהרס ביתו, ובניה כחוק כמעט ואין משום שממשלת נתניהו אינה בונה בירושלים. עתודות השטחים לבנייה במערב העיר נוצלו כמעט עד תום. ממזרח לעיר שטחים גדולים וריקים. סיפוח מעלה אדומים לעיר ובניה רוויה בשטח שבין מעלה אדומים לירושלים למשל, כמו גם בארמון הנציב ובהר חומה ובגבעת המטוס – יצרו רבבות יחידות דיור בעיר, שהיעדרן גורם להגירה של יהודים מן העיר. ביתר עילית, בית שמש , וקרית ספר נבנו בקצב מדהים רק כיון שאין דירות בירושלים. אבל סיפוח מעלה אדומים, בנייה בשטח 1E או במזרח ירושלים טעונה החלטה מדינית. אם כי – “מדינית” הרבה פחות מחלוקת ירושלים שממליצה עליה ד”ר ברקו, חברת הליכוד.
התכנית לחלוקת ירושלים אינה חדשה. פרס, ברק ואולמרט היו מוכנים לבצע אותה. חיים רמון מטיף לה כבר זמן רב. הזיות ביילין והפנטזיות של עמי איילון כללו חלוקת העיר. אבל ההיסטוריה הולכת בכיוון ההפוך. ירושלים שהייתה מחולקת – אוחדה. ממש כמו בלפסט וברלין. ודווקא ברקו רוצה לחזור לימי העיר המחולקת. הקטועה. שצלפים ערבים מבוצרים על חומותיה.רק מי שלא גדל, כמוני, במציאות ההיא – יכול לשאוף אליה.
התכנית אינה נועזת. להיפך. היא פחדנית. היא בריחה מהבעיה האמיתית – אי פיתוחה של ירושלים והקפאת הבנייה בה. הדמוגרפיה בירושלים היא כאב ראש. ד”ר ברקו ממליצה על כריתת מחצית הראש כטיפול. אריאל שרון הקים חומת הפרדה וניתק מהעיר את מחנה הפליטים שועפאת, כפר עקב וקלנדיה, ויצר בשטחים אלו גיהינום עלי אדמות של שלטון כנופיות פשע והיעדר כל שירותים עירוניים. על פי תכניתה של ד”ר ברקו יועברו כל השכונות הערביות לרשות הפלשתינאית. זו שהיום היא עדיין בשליטת הפת”ח ומחר אולי בשליטת החמאס. בכך מסתכנת ישראל ביצירת מציאות של רצועת עזה בטווח אלפיים מטרים מהכנסת. טווח מרגמות קלות. ואם יופעלו מרגמות כאלו יצטרך צה”ל לשוב ולכבוש את השטח ולהחזיק בו , כי הרי רק שליטת המשטרה בירושלים, השב”כ וצה”ל ביהודה ובשומרון מונעים מהם להפוך לרצועת עזה, או לדרום לבנון. ד”ר ברקו מציעה לפתור בעייה דמוגרפית באמצעות יצירת בעייה ביטחונית חמורה ממנה. ועוד לא הבנתי איפה תמצא ד”ר ברקו בג”צ שיסכים לשלול מעמד תושב מ300000 איש רק כיון שהם ערבים.
לבעייה הדמוגרפית בירושלים הוצעו פתרונות יצירתיים הרבה יותר ומסוכנים הרבה פחות. אחד מהם הוא הקמת מועצה אזורית לשכנות הערביות, בריבונות ישראלית מלאה, וארגונם במסגרת מוניציפלית שאינה עירית ירושלים, להנחת דעתם של כל אלו החוששים שכל ערביי ירושלים יקומו יום אחד כאיש אחד ויתאחדו סביב מועמד שלהם לראשות העיר.
ולסיום הערה לשייכותה הפוליטית של ד”ר ברקו. תכניות כאלו אפיינו בחמישים השנים האחרונות את האגף השמאלי הקיצוני של הפוליטיקה הישראלית, ונועדו בדרך כלל לאפשר הקמתה של “מדינה פלשתינאית בגבולות 67 שבירתה ירושלים”. אל דאגה. שום ערבי לא יסכים לתכנית כזאת בלי העיר העתיקה. ד”ר ברקו (עדיין?) אינה מוכנה לויתור על הלב ההיסטורי של העם היהודי, אבל תכניתה משרתת בוודאי את השמאל הישראלי שיבוא עתה ויטען : הנה , גם בליכוד רוצים לחלק את ירושלים. ד”ר ברקו היא “שחקן חיזוק” שהביא נתניהו לליכוד. אם אכן התכוון לחזק את השמאל הישראלי במינוי כזה – הרי תכניתו עלתה יפה. אם התכוון למשהו אחר ואין בכוונתו לחלק את העיר – מוטב לו להודיע לאלתר על דחייתה המוחלטת של תכנית ברקו לחלוקת ירושלים והחלפתה בתכנית בנייה יהודית מואצת.

download

כתבות נוספות