דף הבית > עיתונות > בתים כעלי תאנה – מאמר במקור ראשון 15 נובמבר 2013
15/11/2013
התקשורת ידעה לספר השבוע כי ראש הממשלה נזף בשר השיכון אורי אריאל על שפרסם מכרזים לתכנון עתודות בינוי ביהודה ובשומרון בהיקף של כעשרים ושלושה אלף יחידות דיור. בייחוד יצא הקצף על הבקשה לתכנן גם את איזור 1-E שליד מעלה אדומים, בגלל "הרגישות המיוחדת" של המקום, הגשר שבין מעלה אדומים לירושלים, ורגישות העיתוי, ממש בשעה שישראל מנסה לבלום את הסכם הכניעה לאיראן. 
לו אני ראש הממשלה הייתי נוזף בשר השיכון על בסיס שונה לחלוטין: הייתי מאשים אותו בבזבוז כסף על מכרז מיותר.
חברי ושכני אורי אריאל יודע יפה מאד שב 1-E כבר אין שום עתודות קרקע פנויות לבניה, אחרי שראש הממשלה כבר בנה שם בהבל פיו  אלפי יחידות דיור לפני בחירות 2009, ועוד אלפי בתים לפני בחירות 2013, ועוד ועוד בתים לפני שהרסו את מיגרון, ולפני שהרסו את גבעת האולפנה, ואחרי שהפלשתינאים פנו לאו"מ וזכו לקבל הכרה כמדינה משקיפה בניגוד להתחייבותם המפורשת בהסכמי אוסלו, ועוד כהנה וכהנה. בכל פעם שהיה צורך בהצהרה פוליטית שתרגיע את הימין או תעוור את עיני מצביעיו הפוטנציאליים ביו"ש-  הבטיח ראש הממשלה לבנות ב 1-E, וכיון שאינני מעלה על דעתי חלילה שראש הממשלה  מרמה את הציבור וממחזר התחייבויות ישנות בלא שהוא מתכוון לממש אותן, ומתוך שאני יודע מה גודל השטח, אני מניח שגם שר השיכון מבין שאין שם כבר מקום אפילו לבוטקה של קבלן. הכל כבר תוכנן והובטח.
כנגד מה נאמרו הדברים? בידוע הוא שאפשר להרוויח מבנית בתים ומכירתם למשתכנים. השבוע קיבלנו שיעור פוליטי מאלף איך אפשר להרוויח גם כשלא בונים. הכל יודעים שלמרות ההבטחות לא נבנה עדיין אפילו בית אחד בשטח 1-E. הכל יודעים שהבית היהודי רוצה לחזק את ההתיישבות ביו"ש ולמנוע הקמת מדינה פלשתינאית.  הכל יודעים שהמשך הבניה ביו"ש הוא עלה התאנה בו מתכסים הבית היהודי והאגף הימני בליכוד כדי להצדיק המשך ישיבתם בממשלה המקיימת מו"מ על מסירת לבה של ארץ ישראל לערבים וחלוקת ירושלים, וכדי להכשיר את השלמתם עם שחרור הרוצחים. הכל יודעים שהערבים ועוזריהם האירופים והאמריקאים מתנגדים לבניה ביו"ש ובירושלים. ולפיכך ראו זה פלא : שר השיכון מפרסם מכרז לתכנון עתידי של עתודות. ראש הממשלה נוזף בו ( או שלא, ורק משחרר ספין לתקשורת) ו"עוצר את הבניה". כולם גוזרים קופונים. זה נלחם על בניה ביו"ש, וזה "בולם את הקיצונים". הנה למדנו איך להרוויח מבנייה גם בלי לבנות. 
"גרעין מבשרת אדומים" המייעד עצמו להתיישבות באיזור 1-E מונה כמה עשרות צעירים ומשפחות. הם מוכנים להתיישב בשטח כבר מחר. אם קשה לממשלה לתכנן, ויש לחצים בינלאומיים, ואין כסף, ושבת היום, ופסח היום, אדרבא : ממשלת ישראל יכולה להעלות עשרים קרוואנים אל השטח ולצקת תוכן אמיתי להצהרותיה. תהיה התחלה. כל ההתיישבות ביו"ש התחילה ככה. זה מה שהייתה הממשלה יכולה לעשות לו התכוונה באמת.
בט"ו בשבט מארגנת תנועת "נחלה" צעדה ל 1-E ועצרת בשטח. אם יצטרפו אליה כל הארגונים החוץ פרלמנטאריים של המחנה הלאומי, אם מועצת יש"ע תבין שתפקידה ההיסטורי אינו לשמור על "היש הקיים" אלא לפרוץ מתוכו כדי לבלום את הנסיגה המתוכננת, אם  יבואו רבבות -  אולי יבינו גם מקבלי ההחלטות בממשלה כי זה רצון הציבור ששלח אותם לכנסת. שנתן להם את הכוח לנהל את המדינה. אולי יבינו כי התשובה האמיתית ללחצים מבחוץ היא אמירה פשוטה: לעולם לא תקום מדינה פלשתינאית בלב המולדת שלנו. והראייה – אנחנו בונים בכל רחבי המולדת הזו.

כתבות נוספות